Standpunt gezamenlijke collectieven in conflict NS

Datum nieuwsfeit: 09-03-2001
Van: rpc_gvc@nederlands.com

Standpunt gezamenlijke collectieven bijeen op
donderdag 8 maart 2001 te Utrecht.

Aan Directie NSR,
Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Wij zijn verheugd over de initiatieven van FNV en VVMC tot het intrekken van het basisakkoord.

We hebben kennis genomen van het antwoord aan ons van de RvC en de daarin vermelde opening.

We hebben kennis genomen van het besluit van de directie van NS om een commissie van wijze mensen in te stellen. We zijn niet betrokken bij de opdracht en samenstelling van deze commissie en wijzen deze af.

We hebben moeten constateren dat ondanks alle druk en al het voorgaande de directie onverkort vasthoudt aan het invoeren van procesvereenvoudiging. Dit is en blijft voor ons onaanvaardbaar.

Wij eisen derhalve het volgende:

Voor 20 maart 2001
Intrekken van de plannen tot invoering van de procesvereenvoudiging; Behoud van het huidige inzetplan;

Indien niet aan deze eisen voldaan wordt, kunt u vanaf 21 maart 2001 acties verwachten.

En vervolgens

Ontwikkel samen met een werkgroep uit brede lagen betrokken personeel een productiemodel, waarmee de directie haar doelstellingen kan bereiken en waarmee tevens tegemoet gekomen wordt aan de behoefte van het personeel om de variatie te herstellen. De toestand van de infrastructuur speelt een essentiële rol bij het opzetten van dit productiemodel. Opdracht en samenstelling van deze werkgroep dient te geschieden in nauw overleg met de collectieven. Er dient een externe commissie van wijze mensen te komen die de structuur van het bedrijf gaat doorlichten. Hierbij dient in beschouwing genomen te worden dat een enquête heeft vastgesteld dat het rijdend personeel geen vertrouwen meer heeft in deze directie.Opdracht en samenstelling van deze commissie dient te geschieden in nauw overleg met de collectieven; Stopzetten van het uitbesteden van spoorlijnen en terughalen van NoordNed en Syntus binnen NS

I.a.a. Vakbonden FNV, CNV, VVMC, VHS en FRVRaad van Commissarissen Tweede-Kamer der Staten-Generaal
Rover