Politiebericht Utrecht: district Binnensticht

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 9-03-2001

Politiebericht Utrecht: district Binnensticht, 09.30 uur
Rijden onder invloed

ZEIST Donderdagmiddag kreeg de politie een melding dat de marechaussee achter een voertuig op de A28 aanreed. De bestuurder werd verdacht van het rijden onder invloed. Aan de hand van het kenteken reed de politie naar het adres waar de auto thuishoorde.

Omstreeks tien voor drie kwam de 53-jarige bestuurder uit Zeewolde de Clomp inrijden. De agenten spraken de man aan en roken een sterke alcohollucht. Na een blaastest bleek de man gedronken te hebben. Op het bureau wees de ademanalyse uit dat hij 2,3 promille alcohol in zijn bloed had. Het rijbewijs van de man werd ingenomen en met een rijontzegging van twaalf uur werd hij naar huis gestuurd.

Aanrijding letsel

ZEIST Een 71-jarige man uit Hellum reed donderdagavond met zijn auto over de rechterrijstrook van de Utrechtseweg. De man reed vanuit de richting Zeist en ging in de richting van De Bilt.

Op een gegeven moment wisselde de man van rijstrook en zag daarbij een 40-jarige motorrijder over het hoofd. Een aanrijding was het gevolg. De motorrijder kwam hierdoor ten val en moest met rug en been letsel overgebracht worden naar het Lorentz ziekenhuis in Zeist. De 71-jarige bestuurder bleef ongedeerd.

Vernielers flitspalen veroordeeld

BINNENSTICHT - Twee inwoners van De Bilt (21 en 23 jaar) en een 21 jarige inwoner van Utrecht zijn door de Utrechtse rechter veroordeeld tot een week voorwaardelijke gevangenisstraf met een proeftijd van 2 jaar en een week onvoorwaardelijk (omgezet in 30 uren werkstraf).

Het drietal had op 27 juli van het afgelopen jaar de flitspaal aan de Soestdijkseweg in De Bilt in brand gestoken. In de nacht van 31 oktober op 1 november deden zij, samen met nog twee anderen, een poging om een andere flitspaal aan de Soestdijkseweg in brand te steken. Dat bleef bij een poging, omdat op dat moment een politiewagen voorbij kwam en het vijftal op de vlucht sloeg.

De rechter sprak de vijf verdachten vrij van de nachtelijke poging op
1 november. Daar tegenover stond dat de brandstichting van 27 juli het drietal wel werd aangerekend. Wegens openlijke geweldpleging werden zij vervolgens veroordeeld. Daarnaast betalen de drie mannen de schade (bijna 9.000 gulden), die door de brand ontstond.

Begin december werden ook al drie mannen veroordeeld door de Utrechtse rechter tot celstraffen en het betalen van een schadebedrag van 91.000 gulden voor vernieling van een flitspaal in Eemnes.

De betreffende flitspalen zijn in beheer van het Regionaal Handhavingsproject Verkeer Onder Controle van de Politie Regio Utrecht. Opzet is dat door intensieve controles de snelheden omlaag gebracht worden en daarmee het aantal verkeersongevallen wordt verminderd.