Einde slepend conflict over uitzendkrachten TPG

FNV BONDGENOTEN

Einde slepend conflict over uitzendkrachten TPG

Uitzendbureaus herstellen fouten

Na zes onderhandelingsrondes is er een akkoord bereikt tussen FNV Bondgenoten en de uitzendbureaus Randstad, Vedior, Adecco, Manpower en Start. Met het akkoord komt er eindelijk een eind aan de geconstateerde misstanden in de betaling van de 10.000 uitzendkrachten bij TPG. FNV Bondgenoten constateerde in najaar 2000 dat de uitzend-CAO op meerdere punten niet werd nageleefd. Ruud Dirkse, bestuurder FNV Bondgenoten: 'Loonsverhogingen werden niet uitbetaald. Toeslag voor overwerk werd vaak niet betaald en uitzendkrachten kunnen vraagtekens worden gezet bij een juiste betaling bij ziekte, indeling in loongroepen en periodieke verhogingen voor 1 januari 2001.'

De uitzendbureaus garanderen dat alle betreffende uitzendkrachten inmiddels de loonsverhoging van 3.9% van september 2000 hebben ontvangen. Het niet betaalde overwerk van de afgelopen jaren wordt uitbetaald volgens een afkoopregeling, die kan variëren van enkele honderden tot enkele duizenden guldens voor een kwart van het personeelsbestand. FNV Bondgenoten roept de uitzendkrachten op te controleren of men onder de oude CAO in de juiste loongroep was ingedeeld. De vakbond heeft bovendien afspraken gemaakt over voorlichting en toepassing het het nieuwe functiewaarderingssysteem per 1 januari 2001.

Naast deze financiële problemen, waren er ook een aantal andere knelpunten, zoals arbeidsomstandigheden, overtredingen van de arbeidstijdenwet en te laag aantal uren in contracten. In het akkoord is vastgelegd dat er een protocol arbeidstijden komt en aan de hand van een nog te verschijnen rapport van de Arbeidsinspectie zal nader overleg plaatsvinden over arbeidsomstandigheden en werktijden.

Voor meer informatie:
Ruud Dirkse, bestuurder Facilitaire Dienstverlening FNV Bondgenoten,