Lotus Domino/Notes beter ontwikkelingsplatform dan Exchange

Datum nieuwsfeit: 09-03-2001
Lotus Domino/Notes superieur over Microsoft Exchange 2000 als ontwikkelplatform

Onafhankelijk onderzoeksbureau onderzocht applicatieontwikkelplatforms

Diemen, 9 maart 2001 - Een onafhankelijk onderzoek van Creative Networks, Inc. (CNI) wijst uit dat Lotus Notes en Domino R5 een snellere en kostenefficiëntere ontwikkelomgeving vormen dan Microsoft Exchange 2000. Binnen het onderzoek werden beide platforms in een realistische toepassing getest. Hierin bleek dat het opzetten van een standaard collaboration-applicatie met Domino/Notes 42% minder tijd kost tegen een 44% lagere investering dan met Exchange 2000. Bovendien is Notes/Domino volgens het CNI-onderzoek een functioneler en eenvoudiger ontwikkelplatform. Daarmee heeft Notes/Domino meer zakelijke waarde voor de ontwikkelaars.

"Microsoft heeft beloofd dat Exchange binnen afzienbare tijd een 'Notes-killer' zou worden. Zover is het echter nog niet", zegt Michael D. Osterman, Vice-President van Market Research van CNI. "Onze analyses tonen aan dat in deze toepassing het Lotus-platform een duidelijke voorsprong heeft op terreinen als kosten, snelheid en functionaliteit. Microsoft zal nog hard moeten werken om de achterstand in te halen. Zeker nu bekend is geworden dat het Local Web Storage System en Office Designer geen deel zullen gaan uitmaken van de introductie van Office XP later dit jaar."

Het CNI-rapport geeft ontwikkelaars en directies van ondernemingen een objectieve bron, waarmee ze de onderzoeksresultaten kunnen analyseren. Daarmee krijgen ze inzicht in de investeringen die nodig zijn om een businessapplicatie te ontwikkelen in óf Notes/Domino óf Exchange 2000. InfoKinetics, een onafhankelijk ontwikkelaar met de hoogste certificeringen voor beide platforms, ontwikkelde de beide applicaties. Het bedrijf voerde dit onafhankelijk uit in twee gescheiden branches in Chicago en Colorado. Aan het eind van de ontwikkelcyclus interviewde CNI de ontwikkelaars en kreeg het bureau de beschikking over alle code- en werklijsten. Op basis van deze onafhankelijke analyses schreef het onderzoeksbureau het rapport. Dit is te lezen op www.cnilive.com/domino-exchange.html

"Wij vonden Domino veel krachtiger en eleganter als applicatieplatform. De rijpheid en consistentie van dit platform stelde ons Domino-team in staat zakelijk voordeel te realiseren. Dit in tegenstelling tot het Exchange 2000-team. Dat spendeerde veel energie aan het leren kennen van een volledig nieuw ingerichte versie van een bestaand product en aan de integratie van diverse externe producten in de oplossing", zegt John Burgarin, President van InfoKinetics Inc.

Voor beide platforms werd Windows 2000 toegepast als besturingsplatform om inconsistentie tussen de applicaties te elimineren. De Domino-versie draait echter ook op meerdere platforms. Naast Windows NT zijn dat Sun Solaris, alle IBM-platforms en Linux. Exchange 2000 is daarentegen afhankelijk van Windows 2000 en Active Directory. Daarbij kan Domino-ontwikkeling plaatsvinden op een werkstation en vereist Exchange-ontwikkeling het gebruik van een serversysteem.

Het CNI-rapport is een vervolg op eerdere bevindingen dat een groter aantal klanten van Notes/Domino meer applicaties naast een mail-applicatie bouwt dan bedrijven die gebruikmaken van Exchange. Gemiddeld ontwikkelden Notes/Domino-klanten 347 businessapplicaties, terwijl klanten van Exchange er slechts 37 ontwikkelden. CNI concludeerde dat organisaties sneller Domino-applicaties ontwikkelen en bouwen, en minder investeringen hoeven te doen in kostbare IT-resources en externe consultingservices. Aangezien Domino Web- en Notes-applicaties een enkele ontwikkelomgeving gebruiken, profiteren ontwikkelaars van meer consistentie en keuzemogelijkheden. Dit in tegenstelling tot de verschillende technologieën van Microsoft, met applicaties als Exchange 2000, Visual Studio en Outlook Web Access.

De analyses, de ontwikkelcode en een discussieforum zijn te vinden op www.cnilive.com/domino-exchange.

Over Lotus
Lotus Development Corporation is wereldwijd marktleider in softwareoplossingen voor messaging, collaboration en knowlegde management. Lotus richt zich met haar oplossingen op de kleine tot multinationale ondernemingen. Centraal in de oplossingen van Lotus staat het uitgangspunt dat Internettechnologie mensen op een wereldwijde schaal laat samenwerken. Lotus levert zowel de client- en server-, als de platformproducten voor (real-time) samenwerking, berichtenverkeer en applicatieontwikkeling. Daarnaast biedt Lotus een uitgebreid pakket van kantoor- en productivity-applicaties, compleet met Internetfunctionaliteit. Ondernemingen die kiezen voor Lotus-oplossingen, kunnen rekenen op professionele consultancy en dienstverlening van de Lotus Professional Services-organisatie en van de Lotus Business Partners. Lotus is opgericht in 1982 en is sinds 1995 onderdeel van IBM. Het bedrijf heeft circa 8.500 medewerkers en brengt zijn producten wereldwijd via de meer dan 20.000 Business Partners in meer dan 80 landen op de markt. Algemeen telefoonnummer Lotus Development Nederland: 020 - 31 41 123. Noot voor de redactie,

Noot voor redacties