Politiebericht Friesland: overvaller aangehouden

Datum nieuwsfeit: 09-03-2001

Politiebericht Friesland: Friesland 9-03-2001
Persberichten van 9/3 (07.00 uur t/m 13.00 uur)

Leeuwarden: overvaller pinautomaat aangehouden
Donderdag omstreeks 22.10 uur werd een 39-jarige inwoner van Sneek op heterdaad betrapt toen hij bij de pinautomaat van de ING-bank aan de Nieuwestad een 37-jarige Leeuwarder trachtte te overvallen. De inwoner van Leeuwarden wilde geld pinnen. Hij had net geld uit de automaat gehaald. Toen hij nog voor de pinautomaat stond, kwamen twee mannen op een fiets aanrijden. De man op de bagagedrager (verdachte) stapte af en liep op de geldpinner toe. De Leeuwarder werd door de verdachte hardhandig opzij geduwd. De verdachte trachtte het zojuist gepinde geld te pakken en de Leeuwarder de steeg naast de automaat in te duwen.. Dit lukte niet, waarop de verdachte samen met zijn maat op de vlucht sloeg. De verdachte kon door de politie, die in de onmiddellijke omgeving van de pinautomaat stond opgesteld, worden aangehouden. De bestuurder van de fiets, een blanke man, kon ontsnappen. De verdachte werd overgebracht naar het bureau en ingesloten. De komende dagen zal worden onderzocht of de aangehouden verdachte ook betrokken is geweest bij de eerdere straatroven. De politie sluit meerdere aanhoudingen niet uit.

Leeuwarden: onder invloed
Vrijdag omstreeks 04.35 uur reed een bestuurder van een personenauto over de Prins Hendrikstraat. Bij het zien van de politie ging de bestuurder er vandoor. Via het Ruiterskwartier en het Schavernek reed de bestuurder de Torenstraat in. Op het laatste moment kwam hij tot de ontdekking dat de weg was versperd door betonblokken. De bestuurder stapte uit en zette het op een lopen in de richting van de Prinsentuin, daarbij op de hielen gezeten door de agenten. In de Prinsentuin sprong de bestuurder in het water. Nadat hem werd medegedeeld dat wij het op de kant langer volhielden dan hij in het water, zwom hij weer naar de kant en werd aangehouden. De bestuurder, een 21-jarige inwoner van Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 375 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 3 uur.

Heerenveen: inbraak personenauto`s
Van donderdag op vrijdag werd ingebroken in twee personenauto`s, die geparkeerd stonden op de Barten. Van beide auto`s was het portier opengebroken. Uit de auto`s werd een radio/cd-speler weggenomen. De eigenaar van beide auto`s, een 49-jarige inwoner van Heerenveen, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: diefstal auto
Donderdag tussen 18.30 en 23.55 uur werd vanaf de openbare weg, de Heringastraat, een personenauto, merk Opel Kadett, kleur grijs, voorzien van het kenteken YG-58-LF, gestolen. De eigenaresse, een 37-jarige inwoonster van Leeuwarden, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: verdrinking
Vrijdag omstreeks 12.20 uur kwam er een melding binnen van een verdrinking in de jachthaven `De Greuns`. Een 71-jarige inwoner van Leeuwarden was aan het werk op zijn boot, die lag afgemeerd in de jachthaven. De man was suikerpatiënt. De man is in het water gevallen en verdronken.

Heerenveen: diefstal personenauto
Van donderdag op vrijdag werd vanaf het Akkersplein een personenauto, merk Opel Kadett, kleur rood, voorzien van het kenteken TS-11-KK, weggenomen. De eigenaresse, een 23-jarige inwoonster van Heerenveen, heeft aangifte gedaan.

Noordwolde: brand woning
Vanmorgen omstreeks 09.45 uur brak brand uit in een woning aan de Haenepolle. Op het moment dat de brand uitbrak, waren de bewoners niet thuis. Toen de bewoner, een 27-jarige inwoner van Noordwolde thuiskwam, had de brandweer het vuur reeds geblust. Een hond was door rookverstikking om het leven gekomen. De woning liep brand- en rookschade op. De brand was ontstaan in de vaatwasmachine, vermoedelijk kortsluiting.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272