FNV Bouw wil meer loopbaanperspectief in meubelindustrie

Datum nieuwsfeit: 09-03-2001
Bron: FNV Bouw

datum: 10-03-2001 / bericht: 1 van 27

FNV Bouw wil loopbaanperspectief in meubel

FNV Bouw wil dat werknemers in de Meubelindustrie meer loopbaanperspectief krijgen. Zo moeten werknemers een zelfstandig recht hebben om zich te laten scholen. Ook is een adviespunt nodig waar zij zich kunnen oriënteren op werk binnen en buiten de bedrijfstak.

Voor werknemers van 55 jaar en ouder vraagt de bond een vierdaagse werkweek door het inzetten van vrije dagen en het 'kopen' van dagen; de pensioenopbouw moet op het oude loon gebaseerd blijven.

Met dit soort maatregelen wil de bond de tevredenheid verhogen in de bedrijfstak meubel (24.000 werknemers). FNV Bouw vraagt gezien de goede bedrijfsresultaten een loonsverhoging van 6 procent. FNV Bouw wil voor meubelmakers een 'persoonlijk loopbaanplan'. Eerste stap daartoe is een loopbaangesprek. Bijscholing en oriëntatie op de arbeidsmarkt, ook buiten de bedrijfstak, zijn verdere stappen, waarbij ook de inhoud van de functie aan de orde kan komen. De bond denkt dat veel mensen hun werk interessanter en leuker vinden wanneer zij van taak wisselen en behalve uitvoerend werk ook delen van de planning ter hand kunnen nemen. Het zijn ideeën die FNV Bouw ook op zijn vierjaarlijks congres begin april bespreekt. In de Meubelindustrie wil FNV Bouw werknemers daarnaast betere mogelijkheden geven om het werk te combineren met taken in het privé leven. Sinds 1 januari is het fiscaal interessant om 10 procent van het brutosalaris te sparen voor een langer verlof. FNV Bouw wil dat de Meubelindustrie vanaf 1 januari 2002 dit 'verlofsparen' mogelijk maakt, eventueel met een modelregeling.

Verder vraagt de bond 'palliatief verlof', voor het begeleiden van een stervend familielid. Wie gebruik maakt van het wettelijk toegestane ouderschapsverlof, zou vier van de dertien weken doorbetaald moeten krijgen, vindt FNV Bouw. Ook 'reïntegratie' is een belangrijk punt. De bond wil dat al in het eerste jaar van ziekte met een 'reïntegratiebedrijf' kansen naar nieuw werk worden bekeken. Voor de redactie, niet voor publicatieDe onderhandelingen beginnen op dinsdag 13 maart; verdere data zijn 16, 23 en 29 maart. De huidige CAO loopt af op 31 maart.

Meer informatie kunt u krijgen van onderhandelaar Ton Heijnen van FNV Bouw, 0348 575 576, mobiel 06 533 750 51; of van voorlichter Anne Pols, 0348 575 589.

FNV Bouw
3440 AM WOERDEN