FNV Bondgenoten blij keuze Netelenbos voor adviescommissie

Datum nieuwsfeit: 09-03-2001

FNV BONDGENOTEN

FNV Bondgenoten:goed dat Netelenbos kiest voor adviescommissie

FNV Bondgenoten is blij dat minister Netelenbos er voor heeft gekozen om in plaats van een arbitragecommissie een adviescommissie in te stellen. De vakbond heeft meer vertrouwen in de commissie van twee, zoals Netelenbos die vanmiddag heeft ingesteld. Bestuurder Andries van den Berg: 'We hebben steeds gezegd dat eerst de impasse moet worden doorbroken, om het vertrouwen tussen werknemers en directie te herstellen. We zijn dan ook blij dat de minister Blankert en Stekelenburg de opdracht heeft gegeven om daar eerst aan te werken. We hopen dat er snel duidelijkheid komt wat er nodig is om uit de impasse te raken. We willen deze commissie dan ook een faire kans geven.'

De vakbond is tegen een arbitragecommissie, zoals de NS directie die gisteren voorstelde. 'Zo'n arbitragecommissie kijkt alleen naar wat goed en slecht is en is een soort scheidsrechter. De commissie zoals die nu is ingesteld zal een inventarisatie maken van de problemen die er nu op tafel liggen en op basis daarvan adviezen geven.'

Voor FNV Bondgenoten blijft voorop staan, dat Bestemming Klant niet in juni mag worden ingevoerd. Dus het feit dat de bond het akkoord Bestemming Klant (het zogenaamde rondje om de kerk) op heeft gezegd, zoals gisteren bekend werd, blijft van kracht zolang de NS- directie vasthoudt aan invoering in juni.

Meer informatie :
Nathalie Koopman, persvoorlichter FNV Bondgenoten