Kosten psychische problemen zwaar onderschat

Datum nieuwsfeit: 09-03-2001

Persbericht Trimbos-instituut

Depressie neemt wereldwijd snel toe

Kosten psychische problemen zwaar onderschat

Rotterdam, 9 maart. Psychische aandoeningen rukken op in de lijst van veel voorkomende ziekten. Op dit moment heeft een op de vijf volwassenen al een psychische aandoening. De sociale maar ook de economische gevolgen van deze problematiek zijn enorm. In Nederland bedragen de kosten van psychische aandoeningen circa 3 tot 4% van het Bruto Nationaal Product (BNP); tussen de 25 en 33 miljard gulden per jaar. 30% van de mensen die gebruik maken van de WAO doen dat op grond van een psychische aandoening. Dat zei VWS-minister Borst tijdens de European Conference on Mental Health 2001 die van 7 t/m 9 maart gehouden werd in Rotterdam. De conferentie werd georganiseerd door GGZ Nederland en het Trimbos-instituut.

Prof. Marten de Vries, secretaris-generaal van de World Federation for Mental Health, toonde aan de hand van cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en de Wereldbank aan dat psychische stoornissen tot de meest onderschatte problemen van deze tijd behoren. Gemiddeld een op de vijf volwassenen in de wereld heeft een psychische stoornis en in geïndustrialiseerde landen zelfs een op de vier. Op de lijst van meest voorkomende ziektes neemt depressie momenteel een vierde positie in. De verwachting is dat depressie in 2020 op de tweede plaats zal staan.

Uit de cijfers van Wereldbank en WHO blijkt dat wereldwijd tussen de 7,3 % en de 19,4 % van de volwassenen lijdt aan een depressie. Tussen de 5,6% en de 25% heeft een angststoornis en tussen de 9,6% en de 28,2% is verslaafd. Van de mensen met psychische aandoeningen blijkt dat in de westerse landen 60% niet wordt behandeld.

Het aantal `ziektejaren' per individu als gevolg van depressie neemt wereldwijd toe en is bijvoorbeeld twee keer zo hoog als bij verkeersongelukken en drie keer zo hoog als bij alcoholgebruik of oorlog en geweld. Vandaar dat grote Amerikaanse maatschappijen als Boeing, Chrysler en Pepsi-Cola omvangrijke preventieprogramma's hebben om depressie te voorkomen.

Ook uit de bijdragen van andere sprekers tijdens de conferentie sprak een toenemende aandacht voor de economische consequenties van psychische problematiek. Een ander aspect dat aan de orde kwam was het meer zichtbaar maken van de geestelijke gezondheidszorg om ervoor te zorgen dat deze de komende jaren hoger op de politieke en maatschappelijke agenda terechtkomt en hiermee ook aanzienlijke kostenbesparingen gehaald kunnen worden.

Voor meer informatie bel Marja van Minnen, GGZ Nederland, tel. 030-287 33 88.

_____

Voor nadere informatie: Henk Maurits (030 - 297 11 38) of Harald Wychgel (030-2971116), voorlichters Trimbos-instituut.

Bezoekadres: Da Costakade 45, Utrecht.
Postadres: Postbus 725, 3500 AS Utrecht.
Telefoon (030) 297 11 00
Fax: (030) 297 11 11