FNV Bondgenoten blij met NS bemiddeling

FNV

Afbeelding

FNV Bondgenoten blij met NS bemiddeling

Johan Stekelenburg, oud-FNV-voorzitter en nu burgemeester van Tilburg, gaat samen met oud-werkgeversvoorzitter Hans Blankert de problemen bij de NS onderzoeken. Het duo brengt binnen een paar weken een advies uit.

FNV Bondgenoten heeft meer vertrouwen in deze commissie van twee, zoals Netelenbos die vrijdagmiddag instelde. Bestuurder Andries van den Berg: `We hebben steeds gezegd dat eerst de impasse moet worden doorbroken, om het vertrouwen tussen werknemers en directie te herstellen. We zijn dan ook blij dat de minister Blankert en Stekelenburg de opdracht gaf daar eerst aan te werken. We hopen dat er snel duidelijkheid komt. We willen deze commissie dan ook een faire kans geven.`

De vakbond vindt een adviescommissie een beter idee dan een zogeheten arbitragecommissie, waar de NS gisteren voor koos. `Zo`n commissie kijkt alleen naar wat goed en slecht is en functioneert min of meer als scheidsrechter,` zegt Van den Berg. De kans dat het oordeel van zo`n commissie voor zowel personeel als directie aanvaardbaar is, is volgens Van den Berg uiterst klein zijn.

Voor FNV Bondgenoten blijft voorop staan, dat het NS-plan `Bestemming Klant` niet in juni mag worden ingevoerd. De bond zegde gisteren het akkoord over dit plan op omdat de achterban er geen vertrouwen in heeft. In het NS-plan rijden conducteurs en machinisten op vaste trajecten.

10 maart 2001