Politie Kerkrade, wilde achtervolging in Heerlen

Datum nieuwsfeit: 10-03-2001

Politiebericht Limburg-Zuid: Maastricht 10-03-2001 Persbericht District Kerkrade
Zaterdag 10 maart 2001

District Kerkrade

Kerkrade, Alcohol en verkeer

In de nacht van vrijdag op zaterdag, omstreeks 3.30 uur, raakte op de Roda JC Ring in Kerkrade een personenauto van de rijbaan en reed het verhoogde trottoir op. De auto raakte hierbij beschadigd en diende weggesleept te worden. De drie inzittenden liepen geen letsel op. Bij het opnemen van het ongeval bleek dat de 24 jarige bestuurder uit Hoensbroek alcohol had gedronken. Hij kreeg vanwege het promillage van 0,7 o/oo een transactie van 410 gulden aangeboden.

Op de Sweijersgewanden in Simpelveld werd een 38 jarige automobilist uit Simpelveld gecontroleerd. De man bleek alcohol gedronken te hebben. Uit de ademanalyse bleek een promillage van 0,8 o/oo. Ook deze automobilist kreeg een transactie van 410 gulden aangeboden en een rijverbod van 3 uur.

Kerkrade, Aanhouding

Op vrijdagmiddag, omstreeks 17.00 uur, reed een patrouille door de Niersprinkstraat in Kerkrade. Toen zij een tegemoetkomende bromfietser een stopteken gaven omdat deze zonder helm reed ging laatstgenoemde er vandoor over de Koningsweg en voor de fietstunnel hewt stadspark inreed. De agenten reden vervolgens naar de Hertenweide waar de verdachte hen tegemoet kwam rijden. De verdachte keerde, kwam ten val en zette het met de bromfiets aan de hand op een lopen richting Niersprinkstraat. Daar liet hij de bromfiets vallen en verdween in de achtertuinen van de percelen in de Niersprinkstraat. Via een boom en een platdak belandde de verdachte, een 37 jarige inwoner van Kerkrade, in de Koestraat waar hij door de agenten werd aangehouden. De man bleek niets op zijn kerfstok te hebben. Hij werd geverbaliseerd terzake een aantal verkeersovertredingen. De bromfiets werd voor nader onderzoek in beslag genomen.

Kerkrade/Heerlen, Aanhoudingen na achtervolging

In de nacht van vrijdag op zaterdag omstreeks 0.30 uur, wilde een patrouille op de Kaalheidersteenweg een personenauto met daarin twee inzittenden controleren. De bestuurder reed echter met hoge snelheid weg en negeerde een stopteken. De bestuurder reed via de Strijthagenweg de parallelweg van de Kaalheidersteenweg op, om via diverse andere straten uiteindelijk via de Kerkraderweg richting Heerlen te rijden.

Op een kruising bij de CBSweg stopte de bestuurder. Hierop plaatsten de agenten hun dienstauto achter het voertuig terwijl inmiddels gealarmeerde collega`s van het district Heerlen hun surveillancebus voor het voertuig plaatsten. Toen de agenten hun voertuigen verlieten reed de bestuurder achteruit tegen de politieauto en vervolgens vooruit tegen de politiebus. Hierbij moest een agente opzij springen om niet door de auto geschept te worden. Via de middengeleider verdween de auto weer. Uiteindelijk werd de bestuurder in de Stationsstraat in Heerlen klemgereden.

De bestuurder bleek een 17 jarige knaap uit Kerkrade te zijn, de bijrijder is 18 en eveneens uit Kerkrade. De 17 jarige had de auto zonder medeweten van zijn ouders gepakt. Beide verdachten verkeerden onder invloed van alcohol. De 17 jarige verdachte had een alcoholpromillage van 1.0 o/oo.

Beide knapen werden na hun aanhouding ingesloten.