Solidariteitsaktie voor gearresteerde GroenFront! vrouwen

Datum nieuwsfeit: 11-03-2001

Zondag 19:00 Solidariteitsaktie voor gearresteerde GroenFront! vrouwen.

Alle 11 activistes die zijn opgepakt bij een bezettingsaktie op de Betuwelijn op wereld vrouwendag 8 maart zitten nog steeds vast. Zij weigeren hun naam te geven. Op dinsdag 13.00 moeten zij in Dordrecht voor de rechtbank verschijnen. De officier van justitie eist 10 dagen cel en beschuldigd de activistes van het negeren van een politiebevel, het betreden van verboden terrein, vernieling en verzet bij arrestatie. Vooral de laatste twee eisen worden door andere activisten als 'belachelijk' omschreven.
Van de 11 arrestanten zit er nog maar een op het
Politiebureau Dordrecht. Anderen zijn overgeplaatst naar politiebureaus in Breda en Bergen op Zoom.

Op zondagavond 19.00 zullen sympatisanten van de 11 activistes een lawaaiaktie buiten de politiebureau's waar ze worden vast gehouden. Te beginnen om 19.00 in Dordrecht. Ook wordt er via emaillijsten opgeroepen om kaartjes te sturen. Dit om hen een hart onder de riem te steken en te laten zien dat er veel steun bestaat voor akties tegen de Betuwelijn.
Veel (ex-) bewoners van de Betuwe zeggen het wrang te vinden dat de NS om de haverklap criminele feiten pleegt en er steeds vanaf komt met een afkoopsom of een excuus, terwijl vreedzame activisten nu al drie dagen vastzitten en een gevangenisstraf van 10 dagen boven het hoofd hangt. De NS is op dit moment zonder vergunning bezig met het kappen van bomen tussen bij Tiel en tussen Zetten Andelst en Bemmel. Lokale autoriteiten gedogen de situatie. Ook werd kortgeleden nog een jong stel in knokploegstijl ontruimt uit hun bij de NS gehuurde sloopwoning. Dit gebeurde in opdracht van de NS-medewerker Melchers en met medewerking van sloopbedrijf Vissers. De politie weigerde in eerste instantie op te treden. De gedupeerden werd met een som geld en 4 juristen van de NS 'overgehaald' haar aangifte in te trekken. Ook zijn er reeksen klachten over de bouwactiviteiten op de Betuwelijn en het schenden van bepalingen die overlast zouden moeten beperken.

Een verslag van de aktie donderdag is te vinden op de website van GroenFront! onder de emailberichten met het laatste nieuws. Ook de eerdere persberichten over de aktie zijn daar te zien.
www.antenna.nl/nvda/groenfront