Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Na dotcommers nu ook komkommertijd bij internetgebruikers

Datum nieuwsfeit: 12-03-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

NFO TRENDBOX BV

Na dotcommers nu ook komkommertijd bij internet gebruikers.

Amsterdam, maart 2001
Internet update nummer 24:

Na de dotcommers nu ook komkommertijd bij de internet gebruikers.

Sinds 1994 onderzoekt NFO Trendbox ieder kwartaal de stand van zaken waar het internetgebruik betreft. Inmiddels zijn zo'n 30.000 Nederlanders van 16 jaar en ouder over dit onderwerp ondervraagd en zijn 24 metingen verricht. Onderstaande gegevens zijn gebaseerd op 2.000 telefonische interviews, uitgevoerd in februari 2001.

Laten we het positief houden: elke revolutie heeft wel eens een adempauze nodig. Na een periode van ongeremde groei in het aantal internetgebruikers is daar de afgelopen paar maanden flink de klad in gekomen. Veel te druk met DVD spelers uitzoeken, wellicht?

Feit is dat de malaise zoals die de internetbedrijven heeft getroffen, kennelijk ook afstraalt op de bereidheid van Nederlanders om 'on line te gaan'. Niet dat we in Europa een slecht figuur slaan: 55% van alle Neder-landers van 16 jaar en ouder heeft ooit wel eens gebruik gemaakt van het internet. Maar dat was drie maanden geleden ook al zo. Onder jongeren tot 25 jaar jaar kan het ook haast niet meer hoger: ruim 90% van hen was (ooit) on line. Nederland bestaat echter niet alleen uit jongeren, sterker nog, de ouderen maken getalsmatig de dienst uit. Maar daar groeit het internetgebruik de laatste tijd absoluut niet.

Groei in frequent gebruik was er de afgelopen periode ook al niet. Ruim 40% van de Nederlanders is minstens 1 keer per week on line. Een imponerend aantal, maar nauwelijks hoger dan de 40% van onze voorgaande meting. Een op de vijf frequente gebruikers is 50 jaar of ouder, twee op de vijf is vrouw.

Het lijkt er op dat het internet weer even een zetje in de rug nodig heeft, of liever, dat er mogelijkheden en functies worden toegevoegd die een verdere groei kunnen stimuleren. De mogelijkheid om produkten en diensten te kunnen aankopen via het internet lijkt dat niet te zijn, want ook daar is nauwelijks sprake van groei. Een bescheiden 10% van de internetgebruikers heeft de afgelopen 3 maanden (inclusief de periode rond Kerst en Sinterklaas) iets gekocht via het internet. Driekwart van de internetgebruikers heeft helemaal nog nooit iets on line aangeschaft. En dat hangt niet alleen samen met een zekere angst voor financiële transacties via het web, maar in toenemende mate ook met de vaststelling van internetgebruikers dat het aanbod relatief beperkt, prijzig en ondoorzichtig is. Het meest genoteerde effect is dat potentiele kopers on line op zoek gaan naar de aanbieder met de gunstigste voorwaarden, en vervolgens op de 'klassieke manier', dus gewoon in de winkel, het gewenste produkt gaan halen.

Er zal vooral aan het aanbod en dan met name op oudere doelgroepen gericht aanbod gewerkt moeten worden aan toepassingen die het ook de komende maanden mogelijk maken dat (nog) meer Nederlanders de oprit naar de digitale snelweg wensen te nemen. Vooralsnog maken we echter pas op de plaats.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met;

NFO TRENDBOX B.V.

020 - 669 44 14
Fred Schipper
(fschipper@trendbox.nl)

of een bezoek brengen aan onze website: www.trendbox.nl

12 mrt 01 12:33

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie