Originele Spyker-aandeel weer in handen van Spyker

Baarn, 10 maart 2001 - Spyker koopt aandeelbewijs
Naamlooze Vennootschap Rijtuigfabriek voorheen
Gebroeders Spijker

Spyker Automobielen te Baarn heeft op de vandaag te Breukelen gehouden veiling van oude waardepapieren ñgeorganiseerd door Scriporama & First Dutch van Kees Monen- de hand weten te leggen op ÈÈn aandeelbewijs met nummer 079, nominale waarde 1.000 gulden (in het maatschappelijk kapitaal groot 300.000 gulden) van de Naamlooze Vennootschap Rijtuigfabriek voorheen Gebroeders Spijker. Het veilingbedrag beliep 7.300 gulden exclusief veilingkosten, nagenoeg drie keer de inzet. Het aandeelbewijs is door beide broers, Jacobus en Hendrik-Jan ondertekend.

De Rijtuigfabriek werd in 1891 door de gebroeders
Spijker opgericht te Amsterdam en bouwde aanvankelijk koetsen en rijtuigen. De bekendste daarvan is wel de Gouden Koets, een geschenk van de Amsterdamse
bevolking aan koningin Wilhelmina in 1898. Elk jaar is de Gouden Koets nog in volle glorie te bewonderen op Prinsjesdag.

Eveneens in 1898 bouwde de Rijtuigfabriek haar eerste Spijkerauto voorzien van een Benz benzinemotor. In 1903 bouwde Spijker ñdat haar naam wijzigde in Spyker in verband met een eenvoudiger uitspraak in de
exportlanden- de 60 HP GrandPrix racer, de eerste auto ter wereld met een 6 cilinder motor en
vierwielaandrijving.

Veel Spyker modellen volgden en ten behoeve van de Eerste Wereldoorlog werden tijdelijk
gevechtsvliegtuigen gebouwd. De laatste Spykers
verlieten de fabriek in 1925. Totdat Spyker
Automobielen in oktober 2000 de Spyker C8 Spyder
introduceerde op de Britse Motorshow te Birmingham. Inmiddels werden 34 nieuwe Spykers verkocht, waaronder 8 C8 Laviolettes, de recentelijk op de AutoRAI
onthulde coupÈ-versie van de Spyder.

Spyker Automobielen BV
De Beaufortlaan 6