Verpleegkundigen dreigen met massale werkweigering

Datum nieuwsfeit: 14-03-2001

13 maart 2001

VERPLEEGKUNDIGEN EISEN 10% MEER LOON EN DREIGEN MET MASSALE WERKWEIGERING

De CAO-onderhandelingen tussen ziekenhuizen en bonden zijn begonnen. Een groep verpleegkundigen (Aktie 10+) vindt de inzet van de bonden veel te mager. Aktie 10+ eist 10% meer loon, een dertiende maand en handhaving van de onregelmatigheidstoeslag. Ze meent dat zo de loonachterstand van verpleegkundigen ingelopen wordt en het beroep weer aantrekkelijk kan worden. Aktie 10+ dreigt met massale werkweigering als deze eisen niet gehonoreerd worden.

Achterstand
De personeelstekorten in de zorg nemen sterk toe terwijl de zorgvraag alleen maar zal stijgen gezien de vergrijzing. Jongeren zijn echter steeds minder bereid om verpleegkundige te worden. Dat is ook begrijpelijk want verpleegkundigen verdienen 10 tot 30% minder dan in het bedrijfsleven. Ze moeten bovendien keihard werken en raken voortijdig opgebrand.

Overheid en vakbonden
Aktie 10+ heeft weinig op met het overheidsbeleid en de vakbonden. De overheid negeert stelselmatig de signalen vanuit het werkveld en adviezen van deskundigen. Noodgrepen als het inhuren van buitenlandse verpleegkundigen moeten een falend beleid maskeren. De vakbonden ontbreekt het aan visie en lef om de problemen in de zorgsector drastisch te bestrijden. In de CAO-onderhandelingen gaan ze voor een magere "marktconforme" loonsverhoging van 4%.

Aktie 10+ ?
Aktie 10+ is een groep Brabantse verpleegkundigen die deze ontwikkelingen spuugzat zijn. Ze proberen alle verpleegkundigen te bereiken en te motiveren voor baanbrekende acties. Aktie 10+ rekent op een sneeuwbaleffect waardoor verpleegkundigen het heft in eigen handen nemen en rechtvaardige arbeidsvoorwaarden zullen bevechten.

Harde acties
Aktie 10+ is niet flauw. Als haar eisen op 1 juni niet gerealiseerd zijn, roept zij alle verpleegkundigen op om vanaf 18 juni niet op het werk te verschijnen en hun lidmaatschap van de bonden op te zeggen. Aktie 10+ meent dat alleen op deze rigoreuze wijze de toekomst van de zorg gegarandeerd kan worden.

Actie via internet
Aktie 10+ gebruikt haar website (huizen.dds.nl/~aktie10) als centraal informatie- en communicatiepunt. Op de website staat een onderbouwing van haar grieven en eisen. Er kunnen posters en aanmeldingsformulieren gedownload worden.

Informatie
Website: huizen.dds.nl/~aktie10 , E-mail: (aktie10@dds.nl) , telefoon 0493-694800 (Bert Raijmakers)