Beleggers enthousiast over nieuwsdienst zonder journalisten

Datum nieuwsfeit: 14-03-2001

Beleggers enthousiast over nieuwsdienst zonder journalisten

Sharenews zorgt voor primeur op beurs Geldzaken

UTRECHT, 13 maart 2001 - Eén van de verrassingen op de beurs Geldzaken die donderdag in Utrecht opent is Sharenews, een financiële nieuwsdienst voor actieve beleggers. Sharenews onderscheidt zich van andere nieuwsdiensten doordat er geen journalist meer aan te pas komt. De belegger-abonnee ontvangt de berichten van de beursgenoteerde bedrijven, die hij zelf selecteert, vrijwel linea recta van de persvoorlichters.

Sharenews is een idee van de Rotterdamse economie-student Pim Halkes, die zich als voorzitter van de studentenbeleggingsvereniging B&R ergerde aan het feit dat kleine beursnoteringen in de media nauwelijks aandacht krijgen. Bij Nieuwsbank vond hij de mogelijkheid zijn eigen persoonlijke nieuwsdienst in te richten. Nieuwsbank is een interactief persbureau dat via Internet persberichten verzamelt en herdistribueert, ook onder niet-journalisten. Na enig experimenteren ontstond zo de Sharenews website waar actieve beleggers eenvoudig kunnen aanvinken van welke bedrijven men berichten wil ontvangen. De abonnementsprijs varieert van twaalf tot 32 gulden per maand, afhankelijk van de hoeveelheid gekozen bedrijven.

"Nieuws is voor een belegger vaak niet hetzelfde als wat nieuws is voor een journalist. Journalisten kijken naar effecten op grote groepen mensen, economische gevolgen, politieke implicaties. Maar als actieve belegger ben je op de eerste plaats geïnteresseerd in de gevolgen voor jouw eigen portefeuille", aldus Pim Halkes in zijn functie van Sharenews projectmanager.

Niet alleen beleggers, ook enkele pr-functionarissen hebben inmiddels enthousiast gereageerd. Sharenews biedt hen een rechtstreeks communicatiekanaal naar de actieve belegger en daarmee meer mogelijkheden de aandacht te vestigen op hun bedrijf.

Noot voor redacties