Unilever introduceert duurzame Nieuw-Zeelandse vis

U

Persdienst Unilever Rotterdam Tel. 010 - 2174844 Fax 010 - 2174843

E-mail: press-(office.rotterdam@unilever.com) www.unilever.com

p e r s b e r i c h t p e r s b e r i c h t p e r s b e r i c h t p e r s b e r i c h t

UNILEVER INTRODUCEERT DUURZAME NIEUW-ZEELANDSE
VIS MET MSC-LOGO

Rotterdam/Londen, 14 maart.- Unilever gaat binnenkort duurzaam gevangen vis uit Nieuw-Zeeland, hoki geheten, verwerken in sommige van haar diepgevroren visproducten voor de Europese markt.

De Nieuw-Zeelandse hoki-visserij heeft erkenning gekregen voor haar duurzame methoden na een onafhankelijk certificeringsonderzoek volgens de richtlijnen van de Marine Stewardship Council (MSC). De gecertificeerde hoki zal herkenbaar zijn aan het MSC-logo op de verpakking.

"Dit is een zeer belangrijke stap voor de MSC en de duurzame visserij in het algemeen," aldus Antony Burgmans, voorzitter van Unilever. "En ook voor Unilever, want hoewel Nieuw-Zeelandse hoki maar een klein deel uitmaakt van onze totale internationale visinkoop, is dit een aanzienlijke stap voorwaarts in Unilevers doelstelling om vanaf 2005 alleen nog duurzaam gevangen vis te kopen."

Unilever erkent al jaren de noodzaak van milieubescherming en duurzaamheid in het belang van een zorgvuldig beheer van natuurlijke hulpbronnen en heeft zich gecommitteerd om, in samenwerking met leveranciers, haar visinkoop geleidelijk aan te passen, zodat zij in 2005 alleen nog duurzaam gevangen vis betrekt. Nieuw-Zeelandse hoki is de tweede vissoort in Unilevers assortiment met het MSC-logo. Eind vorig jaar werd zalm uit Alaska met dit logo in Zwitserland geïntroduceerd.

Burgmans verwacht dat het wel even zal duren voordat Unilever aanzienlijk grotere hoeveelheden duurzaam gevangen en gecertificeerde diepvriesvis kan inkopen. "Dat geeft de uitdagingen aan waarvoor wij staan bij het nastreven van duurzame visvangst in de hele wereld," aldus Burgmans. "Om dit doel te bereiken, hebben we de steun van alle belanghebbenden nodig, inclusief die van de nationale overheden."

Hoki wordt verkocht door een aantal Nieuw-Zeelandse zeevisbedrijven, die gezamenlijk eigenaar zijn van de Hoki Fishery Management Company, een coöperatie van visserijbedrijven die is opgezet om het beheer van deze visserij te verbeteren. Ross Tocker, voorzitter van Hoki Company, zei verheugd te zijn met het MSC-certificaat en met de nieuwe mogelijkheden die hierdoor voor het bedrijf zijn ontstaan.

./.

-2-

"Al meer dan twintig jaar legt de Nieuw-Zeelandse visserij zich toe op duurzaam beheer van haar natuurlijke hulpbronnen en er wordt veel geïnvesteerd in onderzoek en beheer," aldus Tocker. "Dit stelt de toekomst van het visbestand veilig, wat ook vanuit commercieel oogpunt verstandig is - het zorgt ervoor dat wordt geïnvesteerd in bedrijfsmiddelen voor visserij en visverwerking en dat de ontwikkeling van de markt wordt zekergesteld. Erkenning door de MSC van onze methode van duurzame visserij stelt ons ook in staat aanzienlijke nieuwe omzet te genereren. Dit contract met Unilever, een groot internationaal voedingsmiddelenbedrijf, is wederom een duidelijke indicatie dat dit een goede bedrijfsstrategie is. We hopen meer van dit soort contracten te kunnen tekenen."

In 1996 heeft Unilever samen met het Wereld Natuur Fonds (WNF) de Marine Stewardship Council opgericht, als platform om internationaal duurzame visserij te bevorderen. De Marine Stewardship Council is nu een onafhankelijke, niet-overheidsinstelling zonder winstoogmerk die gedragscodes en criteria voor duurzame visvangst heeft geformuleerd. Vorig jaar doorliepen de eerste visserijactiviteiten - West Australian Rock Lobster en Thames Herring - de uitvoerige evaluatieprocedure, waarna zij gecertificeerd werden volgens de MSC-normen. Kort daarna volgde zalm in Alaska.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Persdienst Unilever N.V. Tel. + 31 10 2174844 e-mail: press-(office.rotterdam@unilever.com)

Press Office Unilever Australia Tel. + 61 2 98696451 e-mail: (garry.west@unilever.com)

Noot voor redacties