NMBS investeert in dubbeldekstreinen

12/03/2001

persdossier nieuw dubbeldeksrijtuig M6

Inhoud:

* capaciteitsprobleem aangepakt, in alle comfort
* overzichtsfiche

* 137 miljard voor het treinmaterieel tijdens de komende tien jaar
* kaart indienstneming

Capaciteitsprobleem aangepakt, in alle comfort

De maquette van de bestelde nieuwe
dubbeldekstreinen M6 toont duidelijk aan dat de NMBS Šl haar treinmaterieel wil uitrusten volgens de hoogste comfortvereisten. Over ongeveer een jaar zullen de klanten kunnen gebruikmaken van de eerste van deze nieuwe rijtuigen. Dan kan de NMBS eindelijk verouderd treinmaterieel uit dienst nemen (M2-rijtuigen uit 1959 - 1960), dat ze nu nog broodnodig heeft om voldoende plaatsen te bieden tijdens de spits. Vermits een trein met M6-rijtuigen tot 1576 zitplaatsen kan bieden, stijgt de totale vervoerscapaciteit tijdens de spits dan ook gevoelig. De dubbeldekstreinen zijn in de eerste plaats voorbestemd om te rijden op langeafstandsverbindingen van en naar Brussel tijdens de drukke spitsuren. Afspraak begin volgend jaar.

Investeren in de toekomst

Investeren in treinmaterieel leidt tot een verhoging van het comfort en dus ook van de tevredenheid van de klant. Het voorbije decennium deden al verschillende nieuwe treinen hun intrede op het Belgische spoorwegnet: de motorstellen MS96 en de I11-rijtuigen op de grote assen en sinds kort ook de eerste uit de nieuwe reeks dieselmotorstellen, bestemd voor regionale verbindingen. Ander materieel werd/wordt gemoderniseerd. Met de bestelling van een tweede generatie dubbeldeksrijtuigen zet de NMBS de trend naar een hoger en eigentijds comfortniveau verder, maar wenst ze ook een antwoord te bieden op de snel stijgende capaciteitsbehoefte. Alleen al in 2000 steeg het binnenlandse reizigersverkeer met 5,1% en alles wijst erop dat het aantal reizigers verder zal toenemen.

Een bestelling van 8,5 miljard frank

In juli 1999 bestelde de NMBS 210 dubbeldeksrijtuigen, samen goed voor 35 treinstellen. De investering hiervoor bedroeg 8 502 miljoen frank (franken 1997) (210,75 miljoen §), of 40,5 miljoen frank (1,00 miljoen §) per rijtuig. Bij de keuze van de constructeur speelden de criteria comfort en design een doorslaggevende rol.

Volgens de huidige planning wordt het eerste rijtuig nog dit najaar geleverd, waarna een testperiode wordt ingelast. De eerste rit met een volledig treinstel wordt verwacht in de eerste maanden van 2002. De levering van het volledige pakket gebeurt, vanaf het moment van bestelling, binnen een tijdsbestek van vierenhalf jaar: als alles vlot verloopt, rijden begin 2004 alle 210 dubbeldeksrijtuigen op de Belgische sporen.

De bouw van het nieuwe dubbeldeksmaterieel gebeurt door een consortium, onder leiding van Bombardier. De onderbouw en de draaistellen neemt Bombardier Transportation in Crespin voor zijn rekening. In de Alstom-fabriek van Valenciennes worden de kasten gemaakt. En tenslotte voeren de ateliers van Bombardier Transportation in Brugge de volledige montering en de plaatsing van de binnenuitrusting uit.

OngeŽvenaarde capaciteit

Ieder dubbeldekstel zal bestaan uit zes rijtuigen: vier tweedeklasrijtuigen, een eersteklasrijtuig en een multifunctioneel rijtuig. Het multifunctioneel rijtuig is ook onderverdeeld in eerste en tweede klas en biedt in het bijzonder plaats aan klanten met beperkte mobiliteit en aan fietsers. Een tweedeklasrijtuig telt 140 zitplaatsen, een eersteklasrijtuig 124. In het multifunctioneel rijtuig zijn er nog 102 zitplaatsen, zodat een volledig treinstel plaats biedt aan 786 reizigers.

De treinstellen kunnen afzonderlijk rijden of per twee worden gekoppeld. In dat geval biedt het geheel van twaalf rijtuigen plaats aan 1572 passagiers. In vergelijking met andere recente treinen is de toename van het aantal zitplaatsen duidelijk: twaalf gemoderniseerde M4-rijtuigen kunnen 1184 klanten vervoeren, een stel van twaalf nieuwe I11-rijtuigen heeft voor 920 mensen een zitplaats.

Uitrusting op maat van de moderne klant

De trein is voorzien van alle hedendaags comfort, zoals klimaatregeling, een gesloten WC-systeem, een vlotte opstap voor alle perronhoogtes, beter geÔsoleerde toegangsdeuren tussen compartimenten en platformen, een elektronische display aan binnen- en buitenkant voor informatie aan de reiziger, een efficiŽnte geluidsisolatie en voldoende bagageruimte, zowel boven als onder de zetels en langs de wanden.

Wat meteen opvalt, zelfs op de bovenverdieping, zijn de ruime afmetingen in vergelijking met ander dubbeldeksmaterieel, zowel in breedte en hoogte. Dit wordt nog benadrukt door de grote ramen.

De brede dubbele toegangsdeuren bevinden zich telkens boven de draaistellen, aan weerskanten van het rijtuig, zodat de lengte maximaal wordt benut. De deuren binnenin de trein zijn van gebogen glas en openen automatisch bij gebruik van de hendel.

De pneumatische ophanging van de trein zorgt voor een maximaal rijcomfort, ook bij de maximale snelheid van 160 km per uur.

Het gebruikte kleurenpalet gaat verder in de lijn van de treinen die de afgelopen jaren van de band rolden. Opnieuw spelen subtiele grijstinten met kleuraccenten (vooral blauw en rood) een hoofdrol. De hoofdtoon van de zetelbekleding (stof in tweede klas, fluweel in eerste klas) is donkerblauw.

Hard of zacht?

In januari en februari van dit jaar werden de
zetels van de M6-rijtuigen dienst bij de gebruiker getest. Vier zetels werden achtereenvolgens geÔnstalleerd aan boord van twee treinen (M4) tussen Oudenaarde en Brussel en tussen Charleroi en Brussel. Het ging om hardere en zachtere versies van de zetels. Er werd gepeild naar de voorkeur van de klant op gebied van hardheid van zitvlak en rugsteun van de zetel.

Uit de resultaten blijkt echter geen uitgesproken voorkeur. De hardere versie haalt het heel nipt en zal dus ook worden geÔnstalleerd.

Aandacht voor de klant met beperkte mobiliteit

Vandaag wordt er geen enkele trein meer gebouwd of aangepast zonder dat er maximaal wordt rekening gehouden met de behoeften van minder mobiele personen. Zo is het multifunctioneel rijtuig speciaal uitgerust voor rolstoelgebruikers. De speciale toegangsdeur is breed en onderaan lager, een aantal zetels op de benedenverdieping zijn klapzetels (ook handig wanneer fietsen of grote bagagestukken worden meegenomen) en de toiletten zijn speciaal aangepast. In de bagageruimte van ieder treinstel staat een gemakkelijk te installeren loopbrug om de trein zonder problemen in of uit te rijden, zowel vanaf een laag als een hoog perron.

Omdat geen enkele klant zijn noden beter kent dan hijzelf, werden belangenverengingen voor gehandicapte personen uitgenodigd om de maquette aan een kritisch onderzoek te onderwerpen. Op basis hiervan werden nog een aantal wijzigingen aangebracht aan het oorspronkelijke concept (aanpassing van de oprijhelling, schikking van het toilet, verlaging van de noodknop, ...)

Rokers samen

Een M6-dubbeldekstrein heeft in totaal slechts 55 plaatsen op 786 speciaal voor rokers. Dat betekent dat er maar 6% plaatsen specifiek voor rokers zijn voorbehouden. Ze bevinden zich allemaal op het bovendek van het multifunctionele rijtuig: 30 in tweede, 25 in eerste klas. Rokers zijn in de andere rijtuigen even welkom als andere klanten, maar dan zonder sigaret. De opstelling garandeert een totale fysieke scheiding tussen de rokersruimte en de rest van de compartimenten.

Waar gaan de nieuwe dubbeldekstreinen rijden?

De 210 nieuwe dubbeldeksrijtuigen komen ter vervanging van de M2-rijtuigen uit 1959-1960. Ze zullen worden ingezet tijdens de piekuren voor de langeafstandsverbindingen van en naar Brussel, al dan niet ter ondersteuning van de IC-treinen. De bestaande dubbeldekkers (M5) gaan rijden op kortere trajecten, waar hun krappere afmetingen minder storen.

Volgens de huidige planning en bij een onveranderd vervoeraanbod, zullen de treinen als volgt worden ingezet, meestal in een dubbele samenstelling:

* begin 2002 P-treinen tussen Oostende en Brussel (de primeur) en tussen Kortrijk en Brussel;

* midden 2002 IC K-treinen Gent-Genk tijdens de piek: zullen geleidelijk in aantal toenemen;

* eind `02/begin `03 IC J-treinen Luxemburg-Brussel tijdens de piek (of: P-treinen Hoei-Brussel en Jemelle-Brussel);
* later in 2003 IC N-treinen Antwerpen-Brussel;
* IC L-treinen Poperinge-Brussel tijdens de piek;
* P-trein Moeskroen-Brussel;

* P-trein Ch‚telet-Brussel.

Opmerkelijkste verschilpunten met de vorige dubbeldeksrijtuigen

De vorige en eerste generatie dubbeldekstreinen (M5) is nooit erg populair geworden bij de NMBS-klanten. Vooral de krappe afmetingen bovenaan en het gebrek aan bagageruimte worden gelaakt. Met de opmerkingen van de klant werd maximaal rekening gehouden bij het tekenen van de nieuwe rijtuigen. Een grondige renovatie van de M5-rijtuigen staat trouwens op het programma.

m6_int3.jpg (7929 bytes) Een overzicht van de meest in het oog springende verbeteringen in de M6-rijtuigen ten aanzien van de vorige generatie:

* stahoogte op beide verdiepingen: 2 meter;
* individuele zetels (geen banken), ook in tweede klas;
* meer bagageruimte;

* tafeltjes tussen de zetels;

* grotere ramen bieden ongehinderd uitzicht (ook bovenaan);
* klimaatregeling;

* lager geluidsniveau in de compartimenten, o.a. door aanwezigheid scheidingsdeuren;

* maximumsnelheid: 160 i.p.v. 140 km per uur.
Moderniseringsprogramma vorige reeks dubbeldeksrijtuigen

De eerste reeks dubbeldekstreinen (M5) is ondertussen vijftien jaar oud. Er zijn vergevorderde plannen om de rijtuigen grondig te renoveren en zodoende hun comfort te verbeteren. De belangrijkste aanpassingen zijn: de nieuwe individuele zetels, de installatie van klimaatregeling en de vervanging van het oudere type toiletten door een gesloten systeem. Ook de aankleding van het interieur en de verlichting worden aangepakt. Per rijtuig wordt hiervoor ca. 17 miljoen frank uitgetrokken.

In de loop van 2002 komt de eerste M5-trein aan de beurt. De werken zullen worden uitgevoerd in de NMBS-ateliers in Mechelen. Wellicht begint eind 2002 het eerste aangepaste M5-dubbeldeksstel aan een tweede jeugd.

Overzichtsfiche

Aantal
: 35 rijtuigstellen, bestaande uit:

1 A rijtuig (1ste klas)
4 B rijtuigen (2de klas)

1 multifunctioneel rijtuig ABD: gemengd 1ste klas -2de klas
-bagageafdeling; en met klapzetels op de benedenverdieping voor eventueel vervoer van fietsen.

Dus: 210 rijtuigen waarvan 35 A, 140 B en 35 ABD.

Voorziene levering
: vanaf 2de helft van 2001 tot begin 2004

kadans: 1 stel (6 rijtuigen) /3 weken

Voornaamste karakteristieken
:

* snelheid : 160 km/u

* Gewicht: 49,7 ton

* Uitsluitend binnenlands verkeer, maar eveneens geschikt voor hogesnelheidslijn (25kV)

* Akoestische isolatie : max 65 db in het rijtuig
* Gesloten WC-systeem: 1 WC per rijtuig

* WC minder-validen in ABD-rijtuig

* Air-conditioning

* Informatie reizigers met displays (binnen en buiten)
* Draaistel : Pneumatische ophanging
3 remschijven per as

1 draaistel met electromagnetische rem (noodrem)
1 draaistel met handrem

* Ingangsdeuren: dubbele automatische zwenk-schuifdeuren (vrije doorgang:180 cm)

* Binnendeuren : automatische werking met hendel en infrarooddetector in deuropening

* Energievoorziening :
Statische omvormer: geschikt voor 2 voedingsspanningen: 3000 V= en 1500 V 50Hz
Er is energieuitwisseling tussen rijtuigen voorzien.

Gegevens per type rijtuig :

Rijtuig A:
schema 688-0-001M
Volledig niet-rokers
Totaal aantal zitplaatsen: 124 (beneden: 66, boven: 58)

Rijtuig B:
schema 689-0-001M
Volledig niet-rokers:
Totaal aantal zitplaatsen: 140 (beneden: 74, boven: 66)

Rijtuig ABD:
schema 690-0-001M
Benedenverdieping 2de klasse: niet-rokers: 47 plaatsen met bagageafdeling en lokaal voor het treinpersoneel. Zetels opklapbaar (33) met mogelijkheid van vervoer van fietsen. WC aangepast voor rolstoelgebruikers.
Bovenverdieping: 25 plaatsen 1ste klas rokers en 30 plaatsen 2de klas rokers

Gegevens per stel (1A, 4B, ABD)

Totaal aantal zitplaatsen: 786, waarvan:
149 plaatsen 1ste klas (124 niet-rokers en 25 rokers) 637 plaatsen 2de klas (607 niet-rokers en 30 rokers)

137 miljard voor het treinmaterieel tijdens de komende tien jaar

De koop of de renovering van treinmaterieel is een van de belangrijke schakels van de NMBS-strategie om de cliŽnteel een beter comfort te bieden. Dit geldt zowel voor de reizigers als de goederenklanten.

Het goedgekeurde voorstel van het tienjarenplan (Raad van Bestuur van 26 januari 2001) vermeldt hiervoor een investering van 137 miljard frank (3,40 miljard Euro).

Bij de keuze van de investeringen moet absoluut rekening worden gehouden met de levensduur van het materieel ten opzichte van hun staat na verloop van tijd. Van groot belang daarbij is de geleverde kwaliteit van de dienstverlening en het comfortniveau voor de reizigers in het bijzonder.

Het volgende schema geeft een overzicht per categorie. Het toont de voorspelde evolutie van de gemiddelde leeftijd van het treinmaterieel:

2000 2005 2010
Rijtuigen 22,9 14,6 19
Motorstellen 19,0 23,5 20,8
Elektrische locomotieven 27,1 28,4 20,8
Rangeerlocomotieven 31,5 26 18,1

Het is de doelstelling van de NMBS om de investeringen zů te programmeren, dat de gemiddelde leeftijd van het materieelpark wordt behouden op het equivalent van de helft van de afschrijvingsduur. Die wordt over het algemeen geschat tussen 35 ŗ 40 jaar. Het komt echter ook voor dat de NMBS, wegens budgettaire beperkingen, beslist om die duur te verlengen en te grote investeringen te vermijden. Er is bijvoorbeeld een moderniseringsprogramma van de M4- en M5-rijtuigen aan de gang of gepland. Hierbij wordt het onderstel verjongd, maar indien nodig, wordt ook de buitenschildering of de binnenbekleding aangepakt, allemaal om het comfort van de reizigers te verbeteren.

Aan de ene kant is de aankoop van nieuw materieel absoluut noodzakelijk om op termijn materieel te vervangen dat niet meer het comfort biedt waarop de klant recht heeft. Aan de andere kant is dit onmisbaar om het aantal zitplaatsen te verhogen, rekening houdend met de verwachte groei van het aantal reizigers met 25% tegen 2010.

Het aantal aangeboden zitplaatsen zal evolueren van 247 000 nu naar 305 000 in 2010 (het GEN-materieel buiten beschouwing gehouden), wat een stijging van 23% betekent.

De investeringen in de periode 2001-2010 voor het goederenvervoer beogen een verjonging van het materieelpark en moeten de NMBS uit rusten met modernere wagens, die ook beter aangepast zijn aan de eisen van de klant en aan de marktstructuur van het spoorvervoer.

Op het vlak van treinmaterieel zien de grote rubrieken in het voorstel van het tienjarenplan 2001-2010 er als volgt uit:

Aankoop Renovatie TOTAAL
Elektrische motorstellen 32,4 8,4 40,8
Motorwagens 6,9 6,9
Binnenlandse rijtuigen 11,8 2,2 14
Internationale rijtuigen 4,8 0,3 5,1
Baanlocomotieven 28 0,4 28,4
Rangeerlocomotieven 9,9 9,9
HST-stellen 8,6 8,6
Diverse uitrustingen 5,3 5,3
Wagens 17,5 0,9 18,4
ALGEMEEN TOTAAL 125,2 12,2 137,4

Die investeringen houden geen rekening met het GEN-materieel. De optie van de regering bestaat er immers in de kosten voor deze investering te boeken bij het door de overheid te subsidiŽren exploitatiedeficit van het GEN.