Syntus kiest Volvo 7000

BedrijfsautoRAI

14-3-01

Syntus kiest Volvo 7000

Op vrijdag 16 februari werd in Winterswijk het officiële startsein gegeven voor de IGO+, Integratie Gelderland Oost. In de Achterhoek worden treinen en bussen geëxploiteerd door één OV-bedrijf: Syntus. Trein- en busdiensten worden sterk op elkaar afgestemd, zodat het reizen binnen het gebied optimaal kan verlopen. Met het voorstellen van het nieuwe type Volvo 7000 bus en de nieuwe light-rail trein markeerde Syntus een belangrijke dag voor het openbaar vervoer in de Achterhoek. In het concept van Syntus staan toegankelijkheid en snelle aansluitingen voorop. Optimale toegankelijkheid in de bus bereikte het bedrijf met de keuze voor de Volvo 7000. De lage vloer van de bus gaf daarbij de doorslag. Na een zware selectie hield een reizigerspanel drie bussen over, elk met sterke kanten. "Volvo was in staat om een bus te bouwen die voldeed aan alle eisen," aldus Frank van Setten, directeur productie bij Syntus. Ook Hans Erik Erikson, directeur van Volvo Polen waar de bussen worden gebouwd, was naar Winterswijk gekomen om zijn lof te uiten over het project. Hij noemde Syntus een trendsetter voor Europa. In totaal zijn er 25 Volvo-bussen aangekocht. Twee zijn er al afgeleverd, de rest volgt in de komende periode. De bussen hebben een lengte van twaalf meter, ze hebben 38 zitplaatsen en 2 klapstoelen. De instaphoogte bedraagt 32 centimeter. Ook hebben de bussen een lage vloer van voor tot achter. De bussen zijn uitgerust met een D7C motor met een vermogen van 250 pk. Uitstraling Het project is opmerkelijk vanwege de integratie van openbaar vervoer over de weg en via het spoor, maar ook omdat vele partners hun krachten bundelen. De sprekers op 16 februari wezen op de zeer goede samenwerking en op het belang van de uitstraling van dit project naar andere delen van Nederland en zelfs naar delen van Europa. 10 juni van dit jaar is de eerstvolgende belangrijke datum in het project. Tot die tijd is Railinfrabeheer druk bezig met aanpassingen van de sporen. De nieuwe treinstellen - de Lint 41 van het Duitse Alstom - zijn 25 ton lichter dan conventionele treinen. De spoorlijnen Zutphen - Winterswijk en Doetinchem - Winterswijk moeten aan dat lichtere materieel worden aangepast. Want Syntus wil overal in een strak 30-minuten-schema gaan rijden. Dat betekent dat de trein op sommige stukken harder moet rijden. Om die 130 kilometer per uur mogelijk te maken zijn aanpassingen nodig. In totaal wordt er ruim 31 miljoen gulden geïnvesteerd in de herzieningen aan het spoor.