Productschap voor verbod op vervoer evenhoevigen over grens

Datum nieuwsfeit: 14-03-2001
Productschappen Vee, Vlees en Eieren

persbericht nr 16, 14 maart 2001

pvv: voor verbod op grensoverschrijdend verkeer

Het bestuur van het Productschap Vee en Vlees heeft zich vandaag in grote meerderheid geschaard achter de oproep van voorzitter Tazelaar tot een volledig verbod op grensoverschrijdend verkeer voor evenhoevige dieren. Dat verbod zal moeten gelden tot er meer klaarheid zal zijn over de eventuele risico's. Deze oproep werd gedaan na afloop van een uitvoerige gedachtenwisseling van het bestuur over de MKZ-problematiek en de in dat verband door de overheid genomen maatregelen.

Tijdens het overleg stond het PVV-bestuur ook stil bij de financiële gevolgen die de getroffen maatregelen nu al hebben, niet alleen voor de betrokken veehouders, maar ook voor de veehandelaren en voor de werknemers in de slachterijen en in de vleesverwerkende industrie.

Andermaal werd ook onderstreept dat, bij alle consequenties van de uitbraken en de groeiende problemen ten gevolge daarvan, de mond- en klauwzeerziekte zelf, geen enkel risico vormt voor de menselijke gezondheid.