FNV Bondgenoten: stakingen Metaal & Techniek verdubbeld

FNV: Stakingen Metaal & Techniek ruim verdubbeld

Stakingen Metaal & Techniek verdubbeld

Actiebereidheid groeit nog steeds

De werknemers in de Metaal & Techniek blijven onverminderd doorgaan met stakingen. FNV Bondgenoten ziet de lijst met bedrijven waar acties worden voorbereid gestaag groeien. Ten opzichte van vorige week is het aantal bedrijven waar gestaakt wordt ruim verdubbeld. Vorige week werd in 10 bedrijven het werk neergelegd. Deze week zijn dat er al 23 met de stakingen van morgen (donderdag) erbij. Vrijdag verwacht FNV Bondgenoten nog meer beweging aan het actiefront.

De stakingen zijn het gevolg van het vastlopen van de CAO-onderhandelingen begin februari. De werkgevers legden een mager eindbod neer. De vakbonden hebben het eindbod besproken met de leden en die zagen hun eigen wensen niet terug. Met name op het gebied van zeggenschap (in verschillende vormen) over werktijden, een goede scholingsregeling en een goede beloning, bleek het eindbod onder de maat. Overleg tussen werknemers en vakbonden heeft geleid tot stakingen die op 5 maart zijn begonnen.

Vandaag wordt in zeven bedrijven gestaakt. Twee bedrijven in Kampen en twee in Middelburg liggen sinds vanochtend vroeg nagenoeg stil. Daarnaast zijn er 24-uurs stakingen in Holwerd, Enschede en Koudekerk a/d Rijn. In totaal werken er zo'n 400 mensen bij deze bedrijven. Morgen zal in nog eens negen bedrijven het werk worden neergelegd. Zowel in Franeker, Zwolle, Amsterdam, Zaandam en Terneuzen gaan er deuren dicht. In twee bedrijven in Leeuwarden willen de werknemers ook niet aan het werk. De werknemers van twee bedrijven in Middelburg die vandaag het werk hebben neergelegd, gaan ook morgen niet aan de slag.

Voor meer informatie:

Rutger Meijer, actiecoordinator FNV Bondgenoten: 030-2738293 of