Politiebericht Groningen: diverse

Persberichten Regiopolitie Groningen
Woensdag 14 maart 2001

Dagelijkse berichten

Groningen: buschauffeuse mishandeld na overrijden hond Een 43-jarige buschauffeuse uit Groningen is dinsdagavond mishandeld aan de Claremaheerd in Groningen. De vrouw reed daar als bestuurder van een stadsbus toen zij een plotseling de weg op rennende hond, een jonge Amerikaanse Stef, niet meer kon ontwijken. De hond, die werd uitgelaten door een 17-jarige vrouw uit Groningen, kwam onder de bus en was op slag dood. Toen de buschauffeuse stopte en poolshoogte ging nemen werd ze belaagd door een man die haar vastgreep en haar met haar uniformsjaal de keel dichtkneep. Een voorbijganger wist de vrouw te ontzetten waarna zij de politie kon waarschuwen. Bij de komst van de agenten was de dader niet meet aanwezig. Tijdens een poging de geheel overstuur zijnde begeleidster van het hondje te kalmeren kwam de dader opnieuw ter plaatse. Hij kon worden aangehouden en is naar het politiebureau gebracht. De man bleek de eigenaar van het hondje te zijn. Hij is ingesloten voor nader onderzoek en verhoor. Het dode hondje is door de dierenambulance meegenomen.

Groningen: man aangehouden
In een supermarkt aan de Brugstraat in Groningen heeft de politie dinsdagmiddag een 41-jarige man uit Groningen aangehouden. De man werd door een medewerkster van een beveiligingsbedrijf in de zaal opgemerkt terwijl hem de toegang tot de zaak is ontzegd wegens het plegen van diefstal. De verdachte werd door de beveiligingsmedewerkster aangesproken en verzocht mee te gaan naar ene ophoudkamer. De man weigerde waarna een handgemeen ontstond tussen hem en de vrouw van de beveiligingsmaatschappij. Met medewerking van een winkelmedewerker kon de man worden overmeesterd en aan de politie worden overgedragen. Hij is meegenomen naar het politiebureau en na verhoor heengezonden. Tegen hem is proces-verbaal opgemaakt voor huisvredebreuk.

Groningen: man en vrouw mishandeld
Tijdens een woordenwisseling met een groep jongeren in de Bessemoerstraat in Groningen zijn dinsdagavond een 21-jarige man uit Groningen en zijn 17-jarige vriendin mishandeld. Beiden hebben al geruime tijd hinder van een groep jongeren die veelvuldig voor hun woning verblijven. De man ging dinsdagavond naar buiten om een gesprek aan te gaan met de groep. Nog voordat hij zijn verhaal kon doen werd hij door een lid van de groep geslagen en geschopt. Ook zijn vriendin die daarop naar buiten kwam werd zonder aanleiding geschopt en geslagen. Beide slachtoffers zijn voor behandeling naar een ziekenhuis gebracht. Ze liepen hoofd- en borstletsel op. De dader van de mishandeling is niet meer door de politie aangetroffen. Er wordt een nader onderzoek ingesteld.

Groningen: man aangehouden
De politie heeft dinsdagavond een 25-jarige man uit Groningen aangehouden in een woning aan de Radiumstraat in Groningen. De 20-jarige vriendin van de man had politieassistentie gevraagd na een ruzie met haar vriend. Na bemiddeling van de politie leken de gemoederen gesust en vervolgden de agenten hun weg. Ze bleven echter nog in de buurt van de woning van waaruit ze kort na hun vertrek hevig gegil hoorden komen. Bij een onderzoek troffen ze de vrouw en haar vriend vechtend in de woning aan. De man had de vrouw geslagen en bij de keel gegrepen. Hij is aangehouden en naar het politiebureau gebracht. De man is ingesloten voor nader onderzoek.

Groningen: transport stilgezet
Een transport van een kraan is dinsdagmiddag door de politie stilgezet. De machine werd vervoerd door een trekker met oplegger, bestuurd door een 24-jarige man uit de gemeente Marum. Bij controle door de politie bleek dat het transport 3.30 meter breed was en dat zowel provincie als gemeente Groningen geen ontheffing voor dit breedtetransport hadden verleend. Ook bleek dat de APK van de oplegger was verlopen. Het transport is daarop stilgezet. Tegen de chauffeur en het bedrijf waarvoor hij werkt is proces-verbaal opgemaakt.

Groningen: winkeldief aangehouden
In de Guldenstraat in Groningen heeft de politie dinsdagmiddag een 37-jarige man uit Groningen aangehouden. De man werd door een medewerker van een beveiligingsbedrijf betrapt bij het stelen van flesjes parfum bij een parfumerie in de Herestraat in Groningen. De man werd in de Guldenstraat overgedragen aan de politie en naar het bureau gebracht. Omdat de verdachte bijna dagelijks winkeldiefstallen pleegt is hij na overleg met de Officier van Justitie ingesloten. De man wordt voorgeleid.

Groningen: inbreker valt in slaap
De politie heeft dinsdagmorgen een 19-jarige Groninger aangehouden in een pand van de Rijksuniversiteit aan de Oude Boteringestraat in Groningen. De man werd door personeel slapend aangetroffen in een kantoorruimte. Hij bleek via een raam naar binnen te zijn geklommen. De man verklaarde een computer en stereoapparatuur te hebben willen stelen maar vanwege vermoeidheid in slaap te zijn gevallen. Hij weigerde het kantoor te verlaten waarop de politie werd ingeschakeld. De man is meegenomen naar het politiebureau en ingesloten voor nader onderzoek.

Uithuizen: mede AZC bewoner bedreigd met mes
Een 17-jarige AZC bewoner uit Uithuizen kreeg het dinsdagavond aan de stok met een 46-jarige medebewoner van het centrum toen deze hun voetbalspel verstoorde. De oudere man bedreigde de jongen met een mes die vervolgens de bewaking inschakelde. Deze droeg de man, die onder invloed verkeerde, over aan de politie. Hij is voor nader onderzoek ingesloten.

Musselkanaal: schuur in brand
Vermoedelijk door een kortsluiting bij het opladen van de accu van een brommobiel ontstond er dinsdagavond brand in een schuur achter een woning aan de Akade in Musselkanaal. De brandweer bluste de brand en de milieudienst werd gewaarschuwd in verband met asbestdeeltjes die vanaf het dak in de tuin waren terechtgekomen.

Aduard: aanrijding op Frieschestraatweg
Op de Frieschestraatweg bij Aduard reed dinsdagmiddag een 42-jarige bestuurder van een bestelwagen uit Zuidhorn achter op een 31-jarige automobiliste uit Niekerk. De vrouw wisselde plotseling van rijstrook en de man uit Zuidhorn kon een kop-staart aanrijding niet meer voorkomen. De automobiliste is met hoofdletsel naar het ziekenhuis gebracht en haar auto is afgesleept. Het verkeer ondervond enige hinder van het ongeval.

Zuidhorn: autogordelcontrole
Dinsdagochtend en middag zijn in de plaatsen Boerakker, Opende, Sebaldeburen en Zuidhorn in totaal negentig automobilisten gecontroleerd op het dragen van de autogordel. Vier automobilisten verzuimden de gordel te dragen en kregen een boete van f 90.-.

Snelheidscontroles
Op vier verschillende plaatsen in de provincie werden dinsdag snelheidscontroles gehouden waar bij in totaal 106 bekeuringen werden uitgeschreven. Op de Euroweg in Leek werd van 213 voertuigen de snelheid gemeten. 19 overtraden de limiet van 50 km per uur en de snelste overtreder reed 75 km per uur. In Kiel Windeweer werd op de Kielsterachterweg de snelheidsmeter geplaatst. 2000 voertuigen reden voorbij waarvan er 48 sneller gingen dan 80 km per uur. Op de Semsstraat in Stadskanaal werden op de 50 km weg 200 voertuigen gecontroleerd. Hiervan reden er 22 te snel waarvan er één 24 km te snel. In dezelfde plaats werd op de Unikenstraat de snelheid gemeten van 109 voertuigen. Eén van de 17 overtreders reed 99 km per uur terwijl het maximum 50 km per uur is.

Inlichtingen: afdeling Communicatie, 0900 - 8844.