Politiebericht Friesland: Fryslân

Datum nieuwsfeit: 14-03-2001

Politiebericht Friesland: Fryslân 14-03-2001
Politieberichten van 14 maart (07.00 - 13.00)

Leeuwarden: kinderen lastig gevallen
Dinsdag omstreeks 18.25 uur waren drie kinderen, te weten een meisje van 13 jaar en twee jongens van 10 en 12 jaar, aan het spelen in de omgeving van de speeltuin/speelterrein aan de Schouwstraat. De 10-jarige jongen zag een onbekende man in de bosjes staan, die openbare schennis der eerbaarheid pleegde. De twee andere kinderen vertelden dat de man achter een boom stond te plassen. Even later vroeg de man of de 12-jarige jongen geld wilde verdienen. Hij moest dan met de man meegegaan. Hierop ging de jongen niet in. De man is daarop weggelopen. Het signalement van de man: lengte ongeveer 1.80 meter, iets gezet postuur, zuid-europees uiterlijk, zwart haar enigszins krullend, kalend op het achterhoofd, droeg een donkere jas en broek. Een onderzoek in de omgeving leverde geen resultaat op.

Heerenveen: vrachtwagen gekanteld
Woensdag omstreeks 04.40 uur reed een 30-jarige inwoner van Nijeberkoop met een vrachtwagencombinatie over de Ulhweg. Op de aanhangwagen waren containers met schroot geplaatst. Door vermoedelijk een iets te hoge snelheid kantelde de vrachtwagencombinatie in een bocht van de weg. Een aangrenzende tuin met heg werd vernield. De bestuurder bleef ongedeerd. Een takelbedrijf heeft de combinatie weer op de weg gezet.

Leeuwarden: inbraak bedrijf
Van dinsdag op woensdag werd ingebroken in een bedrijf aan de D`Hondecoeterstraat. Een ruit van de toegangsdeur werd vernield. Uit de kassa werd wat kleingeld weggenomen. De eigenaar, een 51-jarige inwoner van Leeuwarden, heeft aangifte gedaan.

Mildam: zware mishandeling
Een 60-jarige inwoner van Mildam is maandag 12 maart 2001 omstreeks 19:15 uur door een nog onbekende man met een schep ernstig mishandeld. Het slachtoffer parkeerde zijn auto nabij de kruising Molenlaan/Canadezenlaan te Mildam. Getuigen zagen vervolgens, dat de bestuurder van een donkerkleurige auto op de kruising Molenlaan/Canadezenlaan stopte en eveneens uitstapte. Deze bestuurder liep vervolgens met een schep in zijn handen in de richting van het slachtoffer, waarna hij hem met de schep op het hoofd sloeg. De verdachte stapte vervolgens weer in zijn auto en reed met gedoofde verlichting snel weg via de Molenlaan in de richting van Oranjewoud. Van de verdachte is alleen bekend dat het een man betreft en dat hij tussen de 25 en 35 jaar oud is. Mogelijke aanleiding is een verkeersconflict tussen beide bestuurders op of nabij de Schoterlandseweg in Mildam. Ten tijde van het wegrijden van de verdachte via de Molenlaan is gezien, dat deze een persoon met een hond passeerde op het onverharde gedeelte van de Molenlaan. De politie wil graag in contact komen met deze persoon, via het algemene nummer van de politie Friesland, 0900 - 8844. Het slachtoffer werd met zwaar hoofdletsel overgebracht naar het ziekenhuis in Zwolle. De recherche heeft de zaak in onderzoek.

Leeuwarden: inbraak bedrijf
Tussen dinsdag 17.30 en woensdag 08.00 uur is ingebroken in een pand aan de Emmakade. Na het vernielen van een deur kreeg men toegang tot het kantoorpand. Ontvreemd werden twee computers, een monitor, twee toetsenborden en een muis. De totale schade bedraagt circa 12.000 gulden.

Bureau Voorlichting & PR, telefoon 058 - 880 8272