Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Radio 5 gaat drastisch veranderen

Datum nieuwsfeit: 15-03-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: KRO
Zoek soortgelijke berichten
KRO

Postbus 23000
1202 EA HILVERSUM
tel.035 6713911
(kro@omroep.nl)

NIEUWS

Hilversum
15 maart 2001

RADIO 5 GAAT DRASTISCH VERANDEREN

Radio 5 is een wonderlijke zender. De luistercijfers zijn laag, de kosten zijn hoog, de zender lijkt moeilijk te vinden voor luisteraars. Maar er is wél veel prachtigs op deze zender te horen. Om de luistercijfers op te krikken is gekozen voor een rigoreuze ingreep. Per 1 april gaat er heel wat veranderen: een nieuwe naam, een nieuwe golflengte en een geheel veranderde, horizontale programmering moeten meer luisteraars trekken. Hoofd Info Radio Marga Miltenburg vertelt over de veranderingen in het KRO-aandeel op deze zender.

"Radio 1 was altijd te vinden op zowel de middengolf als FM. Staatssecretaris De Vries heeft besloten dat er nog maar op één frequentie mag worden uitgezonden. Noodgedwongen laat de zender de middengolf vallen. Radio 5 neemt nu deze plek over en verhuist van 1008 naar 747 AM". En dat wordt ook meteen de naam van de nieuwe zender: Radio 747FM. Behalve de frequentie wordt ook een groot gedeelte van het Radio 1 Journaal overgenomen. "Om de oude luisteraars van Radio 1 tegemoet te komen", aldus Marga. "Maar om half negen 's ochtends gaat Radio 747 AM op eigen kracht verder. Natuurlijk in de hoop dat veel luisteraars blijven hangen."

"Ons programma Vijfde Verdieping was woensdag de hele dag te beluisteren. Maar vanaf 1 april zenden de omroepen niet meer een hele dag uit. Nu zal de KRO elke werkdag te horen zijn van 8.30 tot 10.00 uur, onder de naam KRO's Route 747, een tocht door het landschap van het leven. Het wordt gepresenteerd door Ron Kas. De zender zal zich richten op mensen van rond de 50 jaar, de 'actieve oudere' ofwel de babyboom-generatie. Het moet een interactief programma worden. We gaan de discussie aan met de luisteraars via internet, chat en e-mail en de telefoon. De insteek is de persoonlijke belevenis van mensen, de keuzes die iemand maakt en de motivatie waarom iemand iets doet. Een live gast zal even ingaan op de actualiteiteit, maar het belangrijkste is wat hij/zij over zichzelf te vertellen heeft. Wat is zijn/haar betrokkenheid bij bepaalde zaken en hoe is hij/zij daartoe gekomen? In tegenstelling tot Radio1 hoeft dit niet iemand te zijn uit de directe actualiteit.
Daarnaast zullen er vaste ankerpunten komen, waarin alle thema's van de KRO aan bod komen. Zo staat de ene dag in het teken van de toekomst (wetenschap en maatschappij), de andere dagen gaat het vooral over relaties (zorg en samenleving), levensbeschouwing en zingeving (ook met andersdenkenden), vrije tijd (reizen en uitgaan) en lifestyle. Het zal in ieder geval zeer afwisselend zijn."

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie