Meerderheid bevolking staat achter kritiek Kok op Kroonprins

NIPO

15 maart 2001

Meerderheid bevolking staat achter kritiek Kok op Kroonprins

HILVERSUM - Een meerderheid van de Nederlanders staat achter de kritiek van premier Kok op kroonprins Willem Alexander in verband met zijn uitspraken over Jorge Zorreguieta. Dit blijkt uit een onderzoek dat het NIPO heeft uitgevoerd in opdracht van het actualiteitenprogramma 2Vandaag. Uit dat onderzoek blijkt ook dat een kwart van de PvdA-achterban ontevreden is over het sociale gezicht van de partij.

Een meerderheid van de Nederlanders (52%) vindt de kritiek van premier Kok op Willem Alexander naar aanleiding van diens uitlatingen aanvaardbaar. De meeste weerstand heeft Kok opgeroepen in de gelederen van de ChristenUnie / SGP, waar slechts 33% de premier steunt in zijn kritiek. Drie op de vier D66-stemmers (75%) scharen zich achter Kok. In Kok's eigen partij is 65% voor de reprimande gericht aan de prins.

Meer dan de helft van de Nederlanders (55%) vindt dat de Tweede Kamer pas in debat moet gaan over een eventueel huwelijk tussen de kroonprins en Maxima als de verloving van beiden is aangekondigd. Met name GroenLinks- en SP-stemmers vinden dat het debat nu al zou moeten plaatsvinden.

Het sociale beleid van de PvdA wordt door twee op de vijf Nederlanders (40%) onvoldoende gevonden. Onder PvdA-stemmers is ruim een kwart (26%) ontevreden over het sociale gezicht van hun partij. 63% van hen is hierover wel tevreden. D66'ers zijn op dit punt bijna net zo tevreden (61%). Vooral de achterban van de CDA, ChristenUnie / SGP, Groen Links en SP vinden noemen het sociale gezicht van de PvdA onvoldoende.

Over de invloed van Kok en Melkert binnen de PvdA zijn de meningen verdeeld. Eén op de vijf Nederlanders (20%) vindt deze invloed te groot en één op de drie Nederlanders (33%) vindt dat ze precies genoeg invloed hebben. Van de PvdA-kiezers vindt 61% die invloed precies genoeg. 9% van hen vindt de invloed van hun voormannen te groot. Bij de coalitiepartners VVD en D66 vinden respectievelijk 25% en 18% de invloed te groot.

Ruim eenderde van de PvdA-stemmers (34%) vindt Sharon Dijksma geschikt als nieuwe partijvoorzitter. Voor 18% van de PvdA'ers is zij dat niet. De vraag over de geschiktheid van Sharon Dijksma is voor veel sociaal-democraten lastig te beantwoorden: 47% weet het gewoon nog niet.

Ruim twee op de vijf Nederlanders (42%) is voorstander van een derde termijn voor premier Kok. Onder de PvdA-stemmers is 81% daarvoor. Van de overige politieke partijen delen met name D66-stemmers deze mening: 63% ziet Kok graag aan zijn derde termijn beginnen. 43% van de VVD'ers is daar voor.

Mocht Kok afzien van een derde termijn dan vindt 38% van de Nederlanders Melkert geen goede opvolger. 18 % vindt van wel. Onder de achterban van de PvdA is de weerstand tegen Melkert als kandidaat voor het nieuwe premierschap minder groot. 44% van de PvdA-stemmers is er voorstander van dat Melkert in een volgend kabinet premier wordt als Kok er voor kiest geen premier te worden in een nieuw kabinet. De VVD is het meest anti-Melkert (60%). Een kleine minderheid van de PvdA-stemmers (10%) trekt zijn stem op de PvdA in als Melkert de nieuwe premier wordt.

VVD neemt afstand van PvdA; Leefbaar Nederland nog niet in de Kamer

Als er vandaag Tweede Kamerverkiezingen zouden zijn, zou de VVD de grootste partij worden. Met een winst van zes zetels zouden de liberalen in de Kamer 44 zetels bemachtigen. De PvdA lijdt een verlies van vier zetels en zou er nu 41 bezetten.

De VVD lijkt de PvdA te hebben voorbijgestreefd als grootste partij: de regeringspartijen zouden volgens deze NIPO-peiling respectievelijk 44 en 41 zetels in het parlement bemachtigen. De derde coalitiepartij, D66, kan de negatieve spiraal vooralsnog niet doorbreken. Volgens deze peiling zou de partij nu 8 zetels bezetten (een verlies van 6).

1 | Politieke peiling

Huidige situatie Tweede Kamer Peiling December 2000 Peiling Maart 2001
Zetels % Zetels % Zetels %

PvdA 45 29.0 41 26.3 41 25.7
VVD 38 24.7 42 26.6 44 27.8
CDA 29 18.4 30 18.9 29 18.6
D66 14 9.0 9 6.1 8 5.4
GroenLinks 11 7.3 14 9.1 14 9.1
SP 5 3.5 6 4.4 7 4.9
SGP 3 1.8 2 1.7 2 1.7
RPF 3 2.0
GPV 2 1.3
ChristenUnie 6 4.0 5 3.3

Uit de peiling blijkt dat de recente groei van de VVD niet zozeer ten koste gaat van de PvdA, die nauwelijks verlies lijdt ten opzichte van de peiling van december 2000. De aanwas van de VVD lijkt wel ten koste te gaan van CDA en D66.

De linkse oppositie lijkt het meeste garen te spinnen bij het verlies bij de regeringspartijen: GroenLinks komt uit op 14 zetels (een winst van 3) en de SP op 7 zetels (een winst van 2). Het CDA blijft in grootte de derde partij van Nederland (29 zetels). De ChristenUnie en de SGP zouden, als er nu Tweede Kamerverkiezingen zouden zijn, respectievelijk 5 zetels en 2 zetels (een verlies van 1) vergaren.

Nieuwkomer Leefbaar Nederland kan volgens de NIPO-peiling nog niet rekenen op Kamerzetels. In de peiling vergaart Leefbaar Nederland 0.4% van de stemmen. De partij moet, om tien zetels in het parlement te behalen (hetgeen - volgens de media - doelstelling is) ruim negen procent van de stemmen binnenhalen.

Het vertrouwen in het Paarse kabinet

De Nederlanders is voorts gevraagd of men vertrouwen heeft in de verrichtingen van het tweede Paarse kabinet. Zo'n twee op de vijf Nederlanders (39%) geven aan nog vertrouwen te hebben. Dit aandeel is ten opzichte van november van het vorig jaar onveranderd gebleven.

2 | Vertrouwen in het Paarse kabinet

Grafiek

Bron: NIPO, 2001

Zo'n vier op de vijf PvdA-kiezers hebben vertrouwen in de verrichtingen van het tweede Paarse kabinet. Het vertrouwen in het kabinet onder de VVD-stemmers is beduidend minder groot: 55%. De aanhang van de oppositiepartijen heeft - zoals verwacht - in meerderheid geen vertrouwen in Kok en de zijnen. Met name in de gelederen van ChristenUnie / SGP leeft weinig vertrouwen in het tweede Paarse kabinet.

3 | PvdA-kiezers hebben meeste vertrouwen in het tweede Paarse kabinet

Veel vertrouwen Weinig vertrouwen Geen mening Totaal 39% 45% 16%
Aanhang van:
PvdA 78% 13% 9%
D66 69% 20% 11%
VVD 55% 38% 7%
GroenLinks 29% 62% 8%
CDA 21% 68% 11%
SP 18% 71% 12%
ChristenUnie/SGP 12% 81% 8%

C3431/ maart 2001 / NIPO-TELEPANEL / 1.060 interviews met personen van 18 jaar en ouder.

Bij publicatie of verspreiding gelieve de bron: NIPO, het marktonderzoekinstituut te vermelden. Voor eventuele vragen kunt u terecht bij Remco Frerichs (tel: 020-5225 479) of Henk Foekema (tel: 020-5225 472).

Overige persberichten van het NIPO