Werkonderbreking bouw in Utrecht-Centrum

Bron: FNV Bouw
datum: 14-03-2001

Werkonderbreking bouw in Utrecht-Centrum

Op de nieuwbouwlocatie van het vestigingskantoor van de Sociale Verzekeringsbank en het hoofdkantoor van EDS aan de Graadt van Roggenweg (naast het Jaarbeurscomplex) in Utrecht wordt donderdagmiddag 15 maart tussen 13.00 en 14.00 het werk onderbroken.

Op deze locatie zijn ongeveer 250 mensen werkzaam die onder de bouw-CAO vallen en zo'n 50 installateurs vallende onder de kleinmetaal.Er is tot op heden nog geen akkoord gesloten tussen bonden en werkgevers. De bonden gaan vanaf morgen de druk richting de werkgevers opvoeren om zo hun CAO-onderhandelaars nog meer steun te geven.

Werknemers krijgen aansluitend aan hun lunchpauze snert en brood aangeboden van de gezamenlijke bouwbonden. Spreker is Hans van den Wijngaard van FNV Bouw, namens de gezamenlijke bouwbonden (FNV Bouw, Hout-en Bouwbond CNV en Vakvereniging Het Zwarte Corps).De vakbonden bieden de werknemers een netje met chocolade-euro's aan. Indachtig het motto 'Nu zijn wij aan de beurt!' verwachten de werknemers op korte termijn een serieus loonbod van de werkgeversorganisaties. Omdat de euro pas volgend jaar ingevoerd wordt, verwachten ze nu snel een loonsverhoging in harde guldens! Op 500 meter afstand van de bouwlocatie is een beurs 'Geldzaken' in de Jaarbeurs. De werknemers worden opgeroepen daar een bezoekje aan te brengen. Wellicht vallen daar wel geldzaken te doen. Aan de CAO-tafel is dat nog niet het geval geweest.Na acht officiële onderhandelingsrondes is dit de eerste grote gezamenlijke actie van de drie bouwbonden in Midden-Nederland. In de komende twee weken zullen zij op verschillende plaatsen en (bouw)locaties acties gaan voorbereiden en de actiebereidheid bij de werknemers blijven peilen. Hiertoe zullen op grote schaal de bouwlocaties, groot en klein, in Midden-Nederland bezocht gaan worden door bestuurders en kaderleden van de bond.Wanneer in de komende periode de werkgeversorganisaties niet op de wensen van de vakbonden zullen ingaan, is de kans groot dat er op verschillende plaatsen, waaronder ook in Midden-Nederland, vormen van stakingen of andere acties zullen plaatsvinden.

FNV Bouw
3440 AM WOERDEN