TNO, Wageningen UR in Europees consortium voedselveiligheid

Datum nieuwsfeit: 15-03-2001
Bron: Nederlandse Organisatie voor Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek (TNO)
TNO

Perskamer

TNO en Wageningen UR in Europees consortium voedselveiligheid SAFE

spacing.gif (43 bytes)

15 maart 2001

Vier Europese onderzoeksorganisaties gaan hun wetenschappelijke kennis en expertise inzetten om antwoord te geven op huidige en toekomstige vraagstukken rond voedselveiligheid. Onlangs hebben zij het Consortium voor Voedselveiligheid SAFE (SAfe Food in Europe) opgericht. De vier instituten zijn: INRA (Institut National de la Recherche Agronomique) in France, IFR (Institute of Food Research) in Groot-Brittannië en TNO en Wageningen UR uit Nederland. Andere onafhankelijke Europese onderzoeksinstellingen worden uitgenodigd toe te treden tot het Consortium dat binnenkort een kantoor in Brussel opent.

Dit heeft dr. H. Hofstra van TNO Voeding en hoofd van SAFE vandaag bekend gemaakt op het Food Safety & HACCP Forum dat 15 en 16 maart 2001 in Noordwijk aan Zee wordt gehouden.

Europese samenwerking
SAFE is het gezamenlijke antwoord van de Europese onderzoekers op de voortdurende crisis over voedselveiligheid en het verder teruglopende consumentenvertrouwen. Het SAFE Consortium heeft zich, met het oog op het oprichten van de Europese Voedsel Autoriteit, aan Brusselse beleidsmakers voorgesteld.

SAFE zal op drie niveaus opereren: verzamelen en analyseren van gemeenschappelijke informatie, onderzoeksprogramma's opzetten en informeren van de consument. De gecombineerde kennis van de instituten staat garant voor de beste kwaliteit van informatie over voedselveiligheid en hun gezamenlijke technologische kennis voor onderzoeksprogramma's van de hoogste kwaliteit.

Discussie stimuleren het herstellen van consumentenvertrouwen Het SAFE Consortium wil bijdragen leveren aan de publieke discussies over alle aspecten van voedselveiligheid. De deelnemende instituten houden zich, onafhankelijk van overheden en bedrijfsleven, het recht voor alles over voedselveiligheid te publiceren dat in het algemeen belang is. Het netwerk van deskundige onderzoeksorganisaties wil zowel de discussie stimuleren als bijdragen aan het herstel van het consumentenvertrouwen in voedsel en voedselproductie.

Meer informatie:
TNO Voeding