Raad aanvaard Binnenstadsplan 2001-2010 van Den Haag

Datum nieuwsfeit: 15-03-2001

BINNENSTAD VERNIEUWD

De Raad heeft het Binnenstadsplan 2001-2010 aanvaard. Dat betekent dat het aanzien en het functioneren van de binnenstad aanzienlijk verbeterd zal worden. De woonfunctie krijgt een extra stimulans en van de zijde van de ondernemers wordt een behoorlijke duit in het zakje gedaan. Alle partijen die in de binnenstad een zeker belang hebben gaan samenwerken om er een mooie binnenstad van te maken. Eigenlijk zijn dit de ingrediënten vanuit uit Beginselprogram van het CDA; het basisconcept van de christen-democratie, zo actueel als het maar zijn kan.

Het CDA heeft van harte meegewerkt aan het debat in de Raad om tot het Binnenstadsplan te komen. Opmerkelijk is dat er een Binnenstadsbureau wordt ingericht waarin ambtelijke medewerkers en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven gaan samenwerken om het vernieuwingsproces perfect te laten verlopen en leiding te gaan geven aan dit proces. Zowel voor bewoners, ondernemers als bezoekers van de Binnenstad is het Binnenstadsbureau de locatie waar je met al je binnenstadsproblemen terecht kunt.

Eerder heeft het CDA in de Raad een motie aanvaard gekregen, waarin het wonen boven winkels bevorderd dient te worden. Wij hebben aandacht gevraagd voor de aanpak die men in Maastricht heeft gevolgd. Via de achterkant is een boven de winkelgelegen woning makkelijker te bereiken dan via de voorkant, omdat in vrijwel alle gevallen de woonentree bij de winkel is getrokken. De Commissie die over de binnenstad gaat heeft besloten om eens gaan kijken in Maastricht. Niet alleen het wonen boven winkels is er goed ontwikkeld, ook het winkelaanbod is er rijker dan in Den Haag. Daar moeten we iets van kunnen opsteken.

Een voornaam punt bij de invulling van de binnenstad is de leefbaarheid. Er moet een einde komen aan de troep op straat, de graffiti en het maar lukraak parkeren van je auto. Ook hier geldt dat alleen een aanpak sluitend is als alle partijen: bewoners, gebruikers, ondernemers en gemeente de handen ineen slaan.

Onroerend Zaak Belasting ( OZB)

Dit jaar zijn alle Haagse woningen overeenkomstig de nieuw getaxeerde, en fors gestegen waarde van het onroerend goed, aangeslagen. Het CDA had voorzien, dat dit tot aanzienlijk hogere aanslagen voor de Haagse burgers zou leiden. Daarom heeft het CDA bij de behandeling van de begroting 1999 een motie ingediend en aanvaard gekregen, waarin gevraagd werd om maatregelen die zouden leiden tot een zo mogelijk budgettair neutrale belastingaanslag in 2001. Dankzij de inzet van het CDA, de hele Raad en dankzij een wijziging van de Wet op de Onroerend Zaakbelasting (geïnitieerd door Den Haag) kon in de meeste gevallen een belastingaanslag worden aangeboden waarin het effect van de sterke waardestijging van de eigen woning niet is te merken. Dit betekent eigenlijk een forse lastenverlichting voor de Haagse burger. Dit komt bovenop de jaarlijkse 5 procent verlaging die in het beleidsakkoord was aangekondigd.

Ries Smits