Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Daewoo werkt hard aan succesvolle herstructurering

Datum nieuwsfeit: 16-03-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

DAEWOO MOTOR BENELUX

Daewoo werkt hard aan succesvolle herstructurering

+ HERSTELPLAN VERLOOPT VOLGENS SCHEMA
+ NIEUWE DAEWOO KALOS IN 2002 OP DE MARKT
+ DAEWOO DISTRICENTER HAZELDONK VOLLEDIG OPERATIONEEL

Hoofddorp, 16 maart 2001 - De Koreaanse automobielproducent Daewoo Motor werkt momenteel hard aan de herstructurering van het concern, zowel in Korea bij de productiefaciliteiten als wereldwijd bij de nationale verkoopkantoren en buitenlandse fabrieken. En over de vooruitzichten zijn de bewindvoerders gunstig gestemd. Eind vorig jaar raakte Daewoo in financiële problemen doordat Ford zich onverwacht terugtrok uit het overleg voor overname. Daewoo werd vervolgens door de Koreaanse overheid de status van 'court receivership' toegekend, te vergelijken met de Nederlandse rechtssituatie van 'surseance van betaling'. J.C. Park, de President van Daewoo Motor Benelux: 'Het is jammer dat in de media daarop de perceptie is ontstaan, dat Daewoo definitief failliet zou zijn, want dat is geenszins het geval. Integendeel, door die nieuwe rechtspositie werd en wordt Daewoo door de overheid in de gelegenheid gesteld letterlijk 'orde op zaken' te stellen. Met een financiële injectie door de banken is voldoende kapitaal gefourneerd om Daewoo operationeel te houden, in afwachting van verdere ontwikkelingen.'

Voor het verlenen van de ondersteuning door de Koreaanse overheid en de Banken is wel een aantal voorwaarden gesteld aan de directie van Daewoo, met als oogmerk een solide basis te creëren voor de toekomst, waardoor de autofabrikant een interessante partij kan worden voor een overnamepartner. Of een situatie, waarbij Daewoo zelfstandig de bedrijfsactiviteiten voortzet. Criteria voor die ondersteuning: + Het terugbrengen van het personeelsbestand in Zuid Korea + Het herstructureren, verkopen of sluiten van verliesgevende operaties
in het buitenland
+ Het doorvoeren van een uitgebreid kostenbesparingsprogramma + Het terugbrengen van uitgaven
Ook zijn een divisie van het internationale accountantsbureau Ernst & Young en Arthur Andersen aangesteld als adviseurs voor de rechtbank.

Herstructureringsplan
In november vorig jaar werd een begin gemaakt met de uitvoering van de plannen die moeten leiden tot een afgeslankt en gezond Daewoo Motor. Daartoe moest het personeelsbestand in Korea worden ingekrompen met 6.884 werknemers (5.495 arbeiders en 1.390 werknemers van de staf). Een groot gedeelte van die werknemers heeft overigens gebruik gemaakt van een speciale afvloeiingsregeling, die door Daewoo in het leven is geroepen, waartoe uiteindelijk slechts 1.751 gedwongen ontslagen zijn gevallen.

Het verdere verloop van de herstructurering ontwikkelt zich gunstig. Ingrepen als aanzienlijke kostenbesparingen, verkoop van vaste activa en doorgevoerde prijs-verhogingen hebben in januari dit jaar zelfs geleid tot een verbeterde rentabiliteit van 68 miljoen dollar op een jaarplan van 800 miljoen dollar. Daewoo probeert verder zo veel mogelijk kosten te besparen. Daarnaast is Daewoo in gesprek met alle leveranciers om een 5% kostenbesparing te realiseren van alle materialen.
Volgens de richtlijnen van de Rechtbank is Daewoo deze maand gesprekken begonnen met de crediteuren voor sanering van een groot deel van de schulden. De huidige Chairman Lee heeft veel ervaring opgedaan in dit soort processen, onder andere enkele jaren geleden bij het begeleiden van Kia Motor bij een soortgelijk proces.

Fabrieken
In tegenstelling tot de indruk die is gevestigd, zijn de Daewoo fabrieken in Korea voortdurend operationeel gebleven. De fabrieken in Kunsan en Changwon hebben de gehele tijd op volle toeren doorgedraaid voor de productie van de Tacuma en de zojuist vernieuwde Matiz. Alleen de fabriek in Bupyong is tijdelijk, drie weken, gesloten geweest om de oplopende voorraad nieuwe auto's op een verantwoord peil terug te brengen en om een interne reorganisatie, nodig voor de kostenverlaging, door te voeren. De tijdelijke sluiting ging gepaard met acties, georganiseerd door de vakbonden die in Korea een krachtige positie hebben. Op 16 februari 2001, na het horen van het nieuws dat
1.750 werknemers ontslagen moesten worden, hebben enkele leden van de fabrieksvakbond een demonstratie georganiseerd in de Bupyong fabriek. Na drie dagen was de politie helaas genoodzaakt op te treden om een einde te maken aan de ongeregeldheden. De President van Korea, Mr. Kim Dae Jung, heeft overigens recentelijk verklaard dat de ontslagen - helaas - onvermijdelijk zijn geweest. De situatie heeft zich intussen weer genormaliseerd.

Onderzoek naar vroegere directieleden
Momenteel loopt er in Korea een onderzoek naar het gedrag van de oprichter van Daewoo, de heer Kim Woo Choong, en enkele voormalige Daewoo directieleden. Young-Kook Lee, President Daewoo Motor Co.: 'Er hebben inmiddels arrestaties plaatsgevonden van voormalige Daewoo directieleden, maar deze affaire staat geheel los van de huidige situatie en directie. De aanhoudingen zijn uitsluitend verricht om misstappen in het verleden te onderzoeken.'

General Motors / Fiat
General Motors, de grootste automobielproducent ter wereld, en Fiat hebben in december vorig jaar hernieuwde interesse uitgesproken voor een gezamenlijke overname van Daewoo nadat Ford zich teruggetrokken had. Daartoe is een zogenaamd 'boekenonderzoek' opgestart, dat nog steeds voortduurt en waarvan de uitkomst op korte termijn wordt verwacht. Tot dit 'boekenonderzoek' behoren ook bezoeken aan alle Daewoo-vestigingen buiten Korea. Zo is eind februari ook een bezoek gebracht aan Daewoo Motor Benelux in Hoofddorp.

Toekomst tot juni 2001
Daewoo crediteur Korea Development Bank heeft toegezegd om na het realiseren van de vereiste personeelssterkte de financiering voort te zetten om de operationele kracht van Daewoo Motor te garanderen. Daarnaast heeft de Inchon Superior Court, die het verloop van de herstructurering monitort en controleert, eind februari besloten om het proces, dat uiteindelijk moet resulteren in een officieel 'court receivership', te continueren. Hiertoe zullen de beambten, die verantwoordelijk zijn voor het verlenen van het 'court receivership', op 15 juni aanstaande een herstructureringsplan indienen. Na deze datum zal dan de feitelijke 'court receivership' status aan Daewoo worden verleend. Rond die tijd zal ook duidelijk zijn of General Motors/Fiat een acceptabel bod gaat uitbrengen om Daewoo Motor in te lijven.

Toekomst na juni 2001
Voor Daewoo zijn er twee opties mogelijk voor de toekomst na medio 2001, die ten grondslag liggen aan het herstructureringsplan.
1 Samengaan met General Motors/Fiat

2 Doorgaan als zelfstandig autoproducent



1) De eerste optie, een samengaan met General Motors/Fiat, heeft de voorkeur van veel betrokken partijen. De expansiemogelijkheden van General Motors en Fiat in Azië zijn sterk afhankelijk van een stevige positie op de Koreaanse markt. Zuid Korea kent nog een enorm groeipotentieel, terwijl ook het vaste land van China de komende decennia ontsloten zal worden als automobielland. Korea zal dan dienen als bruggenhoofd.


2) De tweede optie, en de laatste maanden aan belang winnend, is die van het doorgaan van Daewoo als onafhankelijk autofabrikant, in ieder geval op de korte termijn. De recente financiële resultaten van Daewoo geven voor deze ontwikkeling een bemoedigend beeld. En wanneer deze opwaartse trend, gebaseerd op de genomen herstructureringsmaatregelen zoals het drastisch verlagen van de bedrijfskosten, zich voortzet wordt de positie van Daewoo voor een mogelijke andere alliantiepartner steeds aantrekkelijker.

Nieuwe modellen & Concept Cars
Naast alle onderzoeken die plaatsvinden om het herstructureringsplan uit te kunnen voeren, zijn de technische en design ingenieurs van Daewoo gewoon ook hard bezig met de ontwikkeling van nieuwe uitvoeringen en modellen. De Matiz zal eind dit jaar tevens leverbaar worden met een automatische versnellingsbak, enige tijd later gevolgd door een 1.0 liter motor. Ook de Tacuma reeks zal worden uitgebreid met onder andere een 1.6i motor. Terwijl het Koreaanse automerk begin 2002 de Daewoo Kalos zal introduceren. Deze werd reeds getoond op shows en betekent een intrede met een volumemodel in het belangrijke B-marktsegment.

Nederlandse situatie
De situatie in Korea heeft natuurlijk zijn invloed op Daewoo Motor Benelux gehad. Directeur Marketing Peter Zijlstra: 'We hebben voorzien dat ten gevolge van de situatie in Korea onze verkopen zouden teruglopen. We hadden ons hierop ingesteld en tijdig kunnen anticiperen. En hoewel we ook nog eens de markt tegen hebben, zijn onze verkopen nu min of meer genormaliseerd. Het klinkt wellicht vreemd maar de situatie van ons moederbedrijf heeft ons juist gestimuleerd en gemotiveerd om extra inspanningen te leveren. Begin dit jaar is de nieuwe Matiz succesvol gepresenteerd en hebben we met de gehele organisatie het Daewoo lustrum in Nederland gevierd. Ook de AutoRAI is voor ons uiterst succesvol verlopen, terwijl de voorraadpositie van Daewoo Motor Benelux goed is. Op dit moment zijn er dan ook genoeg Daewoo's in voorraad voor de Nederlandse dealerorganisatie. Terwijl naast het succesvolle volumemodel Matiz de nieuwe Tacuma compact MPV nu volop leverbaar is. De dealerorganisatie van Daewoo in Nederland vormt een solide basis om onze marktpositie te verdedigen en weer uit te bouwen. Ook is er een aanvang gemaakt met de directe levering van onderdelen aan de Daewoo dealers in Europa vanuit het nieuwe Parts & Accessories distributiecentrum van Daewoo in Hazeldonk bij de Nederlands-Belgische grens, dat sinds begin dit jaar volledig operationeel is. Met realistische inachtneming van de huidige situatie zijn wij overtuigd, dat wij dit jaar onze aanwezigheid op de Nederlandse markt kunnen consolideren. Terwijl voor de iets langere termijn, wanneer er duidelijkheid is geschapen, wij vast van zins zijn onze aanwezigheid te vergroten. Kortom, onze visie voor de nabije toekomst is kristalduidelijk. Keihard werken, onze dealerorganisatie blijven motiveren en verder professionaliseren. En voortgaan onze prima producten, met een nog grotere merk-beleving, op de markt te zetten.'

President J.C. Park, President Daewoo Motor Benelux 'Daewoo heeft absoluut toekomst,' verklaart de President van Daewoo Motor Benelux, J.C. Park tot slot. 'Maar we sluiten onze ogen niet voor de werkelijkheid.
De eerste fase van de hervormingen is succesvol afgesloten met de inkrimping van het personeelsbestand van Daewoo in Korea. De tweede fase is de afronding van het herstructureringsplan. Iedereen bij Daewoo, zowel in Korea als in de rest van de wereld, werkt er hard aan om de bedrijfsvoering te normaliseren, waarbij wij in Korea enorm worden gesteund door en het vertrouwen genieten van de regering en de crediteuren. Door onze uitgebreide interne inspanningen en die steun van buiten het bedrijf wordt gebouwd aan een hechte basis voor een nieuw begin voor Daewoo Motor.'

DAEWOO DISTRIBUTIE CENTRUM IN HAZELDONK VOLLEDIG OPERATIONEEL

+ Europese onderdelen voorziening voor Daewoo vanuit Nederland

Het nieuwe Parts & Accessories distributie centrum van Daewoo in Hazeldonk bij de Nederlands-Belgische grens is midden vorig jaar in gebruik genomen en inmiddels volledig operationeel. Tevens is er een aanvang gemaakt met de nieuwe distributievorm van onderdelen aan de Daewoo dealers in Europa, Direct Delivery. In de opstartfase worden de dealers in Nederland, België en Luxemburg als eerste landen in Europa direct beleverd vanuit Hazeldonk. Dit jaar zal Direct Delivery ook worden geïntroduceerd in Denemarken en Oostenrijk, waarna later heel Frankrijk zal volgen.

Daewoo distributiecentrum Hazeldonk
Het vorige onderdelen magazijn van Daewoo bevond zich in Son, bij Eindhoven. Maar door de toenemende verkopen van Daewoo, (dit jaar wordt de 1 miljoenste nieuwe Daewoo in Europa verwacht), moest worden uitgezien naar een nieuw distributiecentrum. De totale oppervlakte van het Daewoo Onderdelen Distributiecentrum in Hazeldonk is 50.000 m2 groot, waarvan 30.000 m2 in beslag wordt genomen door het warehouse. Gemiddeld liggen er 34.000 verschillende onderdelen in voorraad, in totaal 3,2 miljoen stuks. Terwijl er wekelijks zo'n 12.000 producten door geheel Europa worden verzonden naar de diverse nationale Daewoo organisaties. In totaal zijn er 42 medewerkers werkzaam in Hazeldonk: 14 op kantoor en 28 op de werkvloer.

Toekomst
Voor de toekomst koestert het Daewoo Onderdelencentrum grootse plannen. Zo wordt er onderzocht of de onderdelenvoorziening voor Daewoo Vorkheftrucks ook vanuit Hazeldonk kan worden verzorgd. Tevens gaat DMEPC de ontwikkeling en inkoop van accessoires ter hand nemen voor Daewoo in West Europa, terwijl in de toekomst DMEPC meer en meer onderdelen in Europa zal laten produceren. Hetgeen gunstig zal zijn voor de levertijd en de kostprijs dankzij veel lagere transportkosten.

Direct Delivery
Peter Komijn, Directeur After Sales van Daewoo Motor Benelux: 'Het voldoen aan de klantenverwachtingen staat bij Daewoo hoog in het vaandel. Daarbij hoort dat er geen onnodige wachttijden ontstaan bij onderhoud en reparatie van de auto. Voordelen van Direct Delivery zijn, dat er een veel groter assortiment direct op voorraad is en dat de onderdelen minder fysieke behandelingen ondergaan. Daardoor is er een geringere kans op fouten en beschadigingen. Wanneer de onderdelen speciaal besteld zijn in Korea, dan kunnen ze na binnenkomst bij het centrum DMEPC al een dag later bij de dealer liggen. De ingebruikname van Hazeldonk betekent voor onze klanten dan ook een verdere toename van de serviceverlening.'



Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie