Kamerlid Stroeken (CDA) noemt situatie taxiwereld bizar

Datum nieuwsfeit: 16-03-2001
Bron: CDA

Theo Stroeken: Bizarre situatie in Amsterdamse taxiwereld

Het rapport 'besloten huis' van de commissie onder het voorzitterschap Henk Koning, voormalig president van de Algemene Rekenkamer, schetst een beeld van een gesloten taxiwereld in Amsterdam en de ontstane situatie "is bizar te noemen". Dat zegt CDA Tweede Kamerlid Theo Stroeken in een eerste reactie op het verschenen rapport.

Pas toen taxichauffeurs in 1999 begonnen hun straatoorlog uit te vechten, bemoeide de gemeente - en ook de provincie - zich actief met het taxibeleid in Amsterdam. Noch het college van B. en W. noch de gemeenteraad, noch het door de overheid ingestelde toezichthoudende orgaan had zich voor die tijd echt bemoeid met de Taxicentrale Amsterdam (TCA). Daardoor was deze centrale als monopolist de baas geworden over het taxibeleid in de hoofdstad en had ze de vrije hand bij haar handel in vergunningen, die werden verkocht tegen woekerprijzen.

Stroeken vindt het op zijn minst heel erg merkwaardig dat het gemeentebestuur van Amsterdam bij de minister nog vorig jaar een 'status aparte' heeft bepleit voor de Amsterdamse taxiwereld. Het CDA vraagt bovendien van de minister dat zij een manier gaat zoeken om de vergunningen van taxichauffeurs die zich misdragen onmiddellijk in te trekken.