Instanties klaar voor ruiming vliegtuigbom Breukelen

Datum nieuwsfeit: 17-03-2001

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 17-03-2001

Politiebericht Utrecht: district Rijn & Venen, 10.30 uur
Instanties klaar voor ruiming vliegtuigbom

BREUKELEN De instanties die betrokken zijn bij de ruiming van de vliegtuigbom aan de Merwedeweg in Breukelen op zondag 18 maart om 13.00 uur hebben alle maatregelen in kaart gebracht en een plan van aanpak gemaakt.

Maatregelen
Een van de maatregelen is de ontruiming binnen 150 meter ( ring 1 ) vanaf de vindplaats van de bom aan de Merwedeweg. Er mogen geen personen meer in dit gebied bevinden tijdens de demontage van de bom. De politie maakt een controleronde in de woningen en bedrijven om dit vast te stellen en sluit dit gebied hermetisch af. In een straal van 150 en 425 meter ( ring 2 ) mogen geen personen op straat bevinden en zijn de bewoners in dit gebied verzocht in hun woningen te blijven, ramen te openen en gordijnen te sluiten.

Veiligheid
Ter controle van de veiligheid is er gedurende de demontage van de bom een politiehelikopter in de lucht die opnamen maakt van het risicogebied. Bewoners worden geadviseerd niet te gaan kijken naar deze helikopter maar verwijderd te blijven van de ramen zoals is vermeld in de aan huis- aan huis bezorgde brief.

Geluidswagen
Na het onklaar maken van het ontstekingsmechanisme, mogelijk gepaard gaande met een lichte ontploffing en trillingen, wordt de bom overgebracht naar een nog niet bekende locatie om daar tot ontploffing gebracht te worden gebracht. De bewoners van de 2e ring worden door geluidswagens van de politie op de hoogte gebracht van het einde van de actie en dat het gebied weer veilig is en vrij wordt gegeven.

Informatienummer
Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met het informatienummer van de gemeente Breukelen telefoon 0346-260900 op zaterdag 17 en zondag 18 maart tussen 09.00 en 17.00 uur.

Bekeurd voor overlast

MIJDRECHT De politie heeft afgelopen nacht rond half twee 10 jongeren variërend in leeftijd tussen de 18 en 20 jaar allen woonachtig in Mijdrecht, bekeurd voor het zonder redelijk doel bevinden in een gemeenschappelijke ruimte van een flat aan de Stadhouder-laan.

Na een melding trof de politie de groep rokend en bierdrinkend aan in de hal van de flat waarop zij werden bekeurd. De groep verplaatste zich toen naar de hal van de Alexanderflat, maar daar verwijderde de politie de groep ook weer.

Project Niets erinNiets eruit

WOERDEN Op vrijdag 16 maart heeft de politie in het kader van bovengenoemd project geparkeerde autos gecontroleerd op De Veste en in de Bloemenbuurt. In totaal zijn 207 voertuigen gecontroleerd. In 86 gevallen lagen waardevolle goederen in het zicht. 10 voertuigen waren helemaal niet afgesloten. Op ieder voertuig is een preventiebericht achtergelaten.

De actie is bedoeld om inbraken in en diefstallen uit voertuigen te voorkomen. Echter ook nu weer bleek dat nog teveel eigenaren niet de moeite nemen om waardevolle goederen uit de auto mee te nemen, dan wel uit het zicht op te bergen.

Man aangehouden

BREUKELEN De politie heeft gisteren een 23-jarige man uit Amsterdam aangehouden op verdenking van diefstal van een auto, het rijden zonder rijbewijs, veroorzaken van een aanrijding en openbreken van een speelautomaat.

De man was op het parkeerterrein van een motel aan de Stationsweg in een naar later bleek in Lelystad gestolen auto, te hard achteruit gereden en botste daarbij tegen een auto. De man ging naar de receptie van het hotel en meldde zich als getuige van de aanrijding bij de politie. Ondertussen zou de man kans hebben gezien om in de hal van het motel een zogenaamde grijpspeelautomaat open te breken.

De man is voor nader verhoor en onderzoek ingesloten.

Politie waarschuwt voor vreemde man met smoezen WOERDEN De politie waarschuwt voor een man die met allerhande smoezen probeert bewoners geld afhandig te maken. De man belt aan bij woningen en doet zich soms voor als werknemer van een waterbedrijf of vraagt namens de gemeente om oude kranten. Toen een alerte bewoonster om een legitimatie vroeg zei de man dat hij dit even ging halen uit zijn auto, maar keerde hierop niet terug.

Het gaat om een nederlands sprekende blanke man, ongeveer 1.80 meter, donker zwart krullend naar achteren gekamd haar, gekleed in een donker broek en leren jas.

Weer een andere bewoonster meldde de politie dat zij vermoedelijk ook deze persoon had gezien. Echter nu deed hij voorkomen dat hij zich maar met moeite kon verplaatsen. Hij bewoog zich voort over straat op zijn knieën.

De politie adviseert altijd om een legitimatie te vragen. Ook een goede remedie is om naar een telefoonnummer van het bedrijf te vragen om een en ander te verifiëren.