Politiebericht Brabant-Zuid-Oost: Eindhoven e.o.

Datum nieuwsfeit: 18-03-2001

Politiebericht Brabant-Zuid-Oost: Eindhoven e.o. 18-03-2001 2e Persbericht 18 maart 2001

Persberichten uit de regio:

Eindhoven: Onder invloed
Op het Stationsplein is zondagochtend rond 1.50 uur een 35-jarige Eindhovenaar aangehouden. De man werd staande gehouden toen hij bijna tegen een politievoertuig aanreed bij het verlaten van een parkeerplaats. Toen een blaastest aangaf dat hij vermoedelijk een slok te veel op had werd hij meegenomen naar het politiebureau voor een ademanalyse. De ademanalyse gaf een promillage van 1,45 weer. Het rijbewijs van de man werd ingevorderd. Tevens bleek zijn voertuig niet verzekerd te zijn. Tegen de man wordt een proces-verbaal opgemaakt.

In de Clara Wichmansstraat is zondagochtend om 3.40 uur een 21-jarige Eindhovenaar aangehouden. De politie kreeg een melding dat kort daarvoor de verdachte met zijn voertuig op het Stationsplein tegen een andere auto aanreed en vervolgens door was gereden. Beide voertuigen liepen voor zover bekend geen schade op bij de botsing. Een ademanalyse met een promillage van 1,25 toonde aan dat de man een slok te veel op had. Hij kreeg een rijverbod van zes uur. Tegen hem wordt een proces-verbaal opgemaakt.

Eindhoven: Snorder aangehouden
Op de Wal is zondagochtend om 3.30 uur een 36-jarige snorder uit Eindhoven aangehouden. De politie zag drie personen in de auto van de 36-jarige bestuurder stappen en hield hem staande. De getuigen verklaarden dat zij gebruik maakten van een illegale taxi. De auto van de snorder is in beslag genomen. Tegen de man wordt een proces-verbaal opgemaakt.

Eindhoven: Beroving
Op de Verzetsheldenlaan is zaterdagavond rond 19.30 uur een 17-jarige bromfietser uit Eindhoven beroofd. Het slachtoffer stond stil bij de kruising met de Anthony Fokkerlaan toen een bromfiets met twee personen hem van achteren naderde. De bestuurder kwam met de bromfiets naast het slachtoffer staan, stapte af, pakte de bromfiets van het slachtoffer vast en eiste dat het slachtoffer afstapte. De tweede dader sloeg de 17-jarige vervolgens achter op zijn helm en bedreigde hem met een mes. Vervolgens eisten de daders dat het slachtoffer zijn zakken leegmaakte. Hij voldeed aan hun eisen waarop de daders met zijn portemonnee, met daarin een geldbedrag van ruim 200 gulden, en zijn GSM op de bromfiets vluchtten richting centrum. De bestuurder van de bromfiets betrof een man met een donker getinte huidskleur en een gezet postuur. Hij is ongeveer 20 jaar en naar schatting 1.80 meter lang. Hij droeg een zwarte helm, een blauw gewatteerd jack met het opschrift Down Impact en een zwarte wijde broek. Zijn bijrijder was ook ongeveer 20 jaar en had een donker getinte huidskleur. Hij droeg een zwarte helm, een lange zwarte lederen jas en een blauwe spijkerbroek.

Helmond: Verdachte van vernieling woningruit aangehouden Op het Rijpelplein werd zaterdagavond rond 20.15 uur een 17-jarige jongen uit Helmond aangehouden. Hij wordt verdacht van het vernielen van een ruit van een woning op het Rijpelplein kort daarvoor. De jongen is voor verhoor overgebracht naar het politiebureau.

Helmond: Woninginbraak
Tussen zondagochtend 1.00 en 10.30 uur is ingebroken in een woning aan de Beverstraat. De dader kwam binnen door een raam open te breken. Uit de woning werden sieraden en een portemonnee met 250 Duitse Marken en ruim 1.500 gulden weggenomen.

Helmond: Verdachte aangehouden voor vernieling auto Op de Kromme Steenweg is zondagochtend rond 00.45 uur een 34-jarige man uit Uden aangehouden. Hij wordt verdacht van het vernielen van een buitenspiegel van een taxivoertuig eerder die ochtend op de Mierloseweg. De taxichauffeur werd staande gehouden op de Mierloseweg door twee mannen. Toen bleek dat de beide personen niet mee konden rijden met de taxi trapte één van de personen tegen de buitenspiegel en het zijportier van de taxi. De verdachte is voor verhoor overgebracht naar het politiebureau.

Helmond: Verdachten aangehouden
In een winkel aan de Deurneseweg is zaterdagmiddag om 17.00 uur een 15-jarig meisje uit Helmond aangehouden. Ze wordt verdacht van diefstal uit de kassa. Ook werden in de winkel vier jongens uit Helmond aangehouden (12, 14, 14 en 15 jaar) omdat uit onderzoek bleek dat de verdachte het geld uit de kassa weggaf aan vrienden. Vanaf begin maart constateerde het bedrijf met enige regelmaat een kastekort. Het kastekort (ruim 100 gulden) van zaterdagmiddag is door de verdachten teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar. Vanaf begin maart verdwenen een paar honderd gulden. De vijf verdachten zijn na verhoor naar huis gestuurd. Tegen hen wordt een proces-verbaal opgemaakt.

Helmond: Inbraak in schuur
Uit een schuur behorende bij een woning aan de M. van Heemskerkstraat zijn tussen zaterdagavond 23.00 uur en zondagmiddag 12.30 uur elektrisch handgereedschap, visspullen en een fiets gestolen. De dader kwam binnen door de schuurdeur open te breken.

Helmond: Autos gestolen
Vanaf een parkeervak aan de Kasteellaan is zondagochtend om 9.45 uur een grijze Opel Omega met het kenteken RR-08-KD gestolen. Een voorbijganger attendeerde de 63-jarige eigenaar uit Helmond op het feit dat twee personen met zijn auto bezig waren. Toen de eigenaar vervolgens naar zijn auto liep reden de daders zijn richting op. Door op zij te springen kon de eigenaar een aanrijding voorkomen. Hierop zijn de daders met de auto gevlucht.

Vanaf de Kluisstraat is zaterdag tussen 20.00 en 21.15 uur een goud/grijze Mercedes 190 met het kenteken RD-67-LB gestolen.

Budel: Woninginbraken
Uit een woning aan de Heesakkerweg zijn zaterdag tussen 9.30 en 23.00 uur geld en sieraden gestolen. De exacte omvang van de buit is niet bekend. De dader kwam binnen door een raam aan de achterkant van de woning te vernielen. Ook werd zaterdagavond tussen 18.30 en 23.15 uur ingebroken in een woning aan de Burgemeester van Ginnekenstraat. De dader kwam hier binnen door een raam aan de achterkant van de woning open te breken. Uit de woning worden een videocamera, geld en sieraden vermist. Ook hier is de totale waarde van de buit nog niet bekend.

Geldrop: Woninginbraak
Uit een woning aan de Wielewaal zijn tussen vrijdagmiddag 16.30 uur en zaterdagmiddag 15.30 uur een video, een stereotoren en sieraden gestolen. De exacte waarde van de buit is niet bekend. De dader kwam binnen door een raam aan de achterkant van de woning open te breken.

Hooge Mierden: Caravan gestript
Tussen vrijdagavond 22.30 uur en zaterdagmiddag 16.00 uur is ingebroken in een caravan die op een perceel aan de Poppelsedijk is gestald. De dader heeft aan de achterkant van de caravan een raam opengebroken om binnen te komen. Vervolgens is de gehele caravan doorzocht. Uit de caravan werden een voortent, een trapje, geluidsapparatuur en een satellietontvanger weggenomen. Verder werd de gehele achterbumper met verlichting van de caravan afgehaald en meegenomen. Ook een antenne die van het dak af is gehaald ontbreekt en de toegangsdeur met hordeur van de caravan is meegenomen.

Nuenen: Mobiele winkel vernield
Op de Huufkes is tussen woensdagochtend 11.00 en zondagochtend 8.30 uur ingebroken in een kraam van een detaillist. De dader kwam binnen door de achterdeur van de kraam open te breken. De gehele wagen werd van binnen vernield. Ook werden diverse spullen weggenomen zoals een boormachine, een radio, een magnetron, snoepgoed, een kachel en een paar honderd gulden.

Valkenswaard: Woninginbraken
Uit een woning aan de Luikerweg zijn zaterdagavond tussen 19.15 en 21.30 uur drie schilderijen, twee kandelaars en een klok gestolen. De totale waarde van de buit is onbekend. De dader kwam binnen door een deur aan de achterkant van de woning open te breken.

Uit een woning aan de Meule werd tussen zaterdagochtend 9.45 uur en zondagochtend 4.40 uur een computer gestolen. De dader kwam binnen door een deur aan de achterkant van de woning open te breken.

Valkenswaard: Fietser onder invloed slaat over de kop Zaterdagmiddag rond 16.30 uur is op de Brouwerijdreef een 31-jarige fietser uit Eindhoven gewond geraakt. De man fietste over de Brouwerijdreef, komende uit de richting van de Munthof, en wilde op de rotonde driekwart rond fietsen. Hij remde hard voor een auto, die van rechts uit de Tienendreef kwam en voorrang verleende aan de fietser, en sloeg over de kop met zijn fiets. De man werd verzocht aan een blaastest mee te werken. Deze was positief waarop een bloedproef is afgenomen. Door de val liep de man een aantal gekneusde ribben op. Hij werd overgebracht naar het ziekenhuis en kon na behandeling weer naar huis.