Bijna 100 teams aan de start bij Vughtse Ekiden

- AFDELING ATLETIEK en TRIM -

Vught, 15 maart 2001

Bijna 100 teams aan de start bij Vughtse Ekiden

Aanstaande zondag 18 maart zullen in Vught-Noord 90 ` 95 teams starten aan de 9e editie van de Ekiden van de Atletiek- en Trimvereniging Prins Hendrik (PH).
Vanaf Sportpark De Koepel vinden de estafettelopen over 42,2 en 21,1 (de halve Ekiden) plaats, waarbij het parcours via de Loonsebaan de IJzeren Man aandoet.
De Ekiden, begin jaren '90 overgewaaid uit Japan, kan zich ook in Nederland buigen over een grote populariteit. Teamgeest en gezelligheid zijn de sleutelwoorden in deze: een team van zes lopers loopt de hele of halve marathon met het doorgeven van de tasuki, de sjerp. PH Vught heeft vanaf de introductie van de Ekiden in Nederland een leidende rol gespeeld. Behalve in de organisatie van de jaarlijkse wedstrijd, waaronder Nederlands kampioenschappen, is bijvoorbeeld het team van de mannen van Prins Hendrik meervoudig Nederlands kampioen op deze discipline.

De achtereenvolgende afstanden voor de marathonestafette zijn:

* 10 kilometer

* 10 kilometer

* 7,2 kilometer
De halve Ekiden lopen precies de deelafstanden, in 2=, 3,6 en 5 kilometers.

Prins Hendrik Vught zal zelf hofleverancier zijn. Meer dan tien teams zullen aan de start verschijnen in de verschillende categoriekn. Ronald Weevers, Frans Roelofs, Luc Koning, Tonnie Dirks, Jimmy Schulten, en Rob Bravenboer zullen in het 1e mannenteam starten; en bij de vrouwen staan opgesteld: Angelique Timmermans, Maria Dooyenburg, Len Schnabel, Daniklle Mudde, Leontine van Roosmalen, en Hetty van der Pennen. Aan het Nederlands Studentenkampioenschap zullen teams deelnemen van Studentenatletiekverenigingen uit Maastricht, Tilburg, Eindhoven, Delft, Enschede, Nijmegen en Groningen.

EINDE BERICHT
NOOT VOOR DE REDACTIE (