Euronext Amsterdam Avondflits

Datum nieuwsfeit: 19-03-2001
Euronext Amsterdam

19 Mar 2001 Avondflits

De opening van de markten in de Verenigde Staten was vandaag iets hoger dan het slot van vrijdag. Kort na het begin van de handel op Wallstreet had de Dow Jones index er 0,4% bijgekregen en de Nasdaq Composite 0,3%. Hoewel de Dow Jones zich redelijk wist te handhaven, vertoonde de grafiek van de Nasdaq een grote volatiliteit. Nu eens stond de Nasdaq op winst, dan weer in het rood. Om kwart voor vijf noteerde de Dow Jones 9.884,3, ofwel 60,9 punten hoger dan het slot van vrijdag. Op hetzelfde moment liet de Nasdaq een plusje zien van 1,59 punten op 1.892,5. Hewlett Packard, Du Pont en Alcoa waren gedurende de vroege handel in de Verenigde Staten fondsen waar winst werd gemaakt. In de min zaten Intel, Home Depot en JP Morgan. Vol verwachting kijkt men op Wallstreet uit naar een verlaging van de rente die FED president Greenspan morgen misschien bekend zal maken. Wederom stonden de Europese markten de hele dag onder druk. Londen, Parijs, Frankfurt, Brussel en Amsterdam moesten allemaal terrein prijsgeven. In Amsterdam bereikte een aantal fondsen de laagste stand van de afgelopen 12 maanden. Daaroe behoorden Aegon op 31,67 euro, KPN Quest op 13,41 euro en Ordina beheer op 20,05 euro. Een groot aantal andere fondsen waren slechts enkele eurocenten van hun dieptepunt verwijderd. Bij het sluiten van de handel in Amsterdam telden zowel de AEX-index als de AMX-index slechts 4 stijgers. De AEX-index telde daarnaast 20 dalers; VNU bleef ongewijzigd. De AMX index telde 19 dalers en BE Semiconductors en CSM als ongewijzigde fondsen. De AEX-index verloor 1,06%, de AMX-index moest 1,38% inleveren.

Indices om 17.00 uur:
AEX-index 547,62