Iomega introduceert 100 MB Pocketzip drive

Datum nieuwsfeit: 19-03-2001

100 MB Pocketzip drive van Iomega
Doorbraak op het gebied van draagbare opslagapparatuur

Amsterdam, 19 maart 2001 ? Iomega International, dochteronderneming van Iomega Corporation en leverancier van oplossingen voor gegevensbeheer, introduceert de 100 MB PocketZip drive voor handzame consumentenelektronica. De 100 MB PocketZip drive is een nieuwe, betaalbare oplossing voor draagbare gegevensopslag, geschikt voor de nieuwe generatie digitale audio-, video- en imaging-apparatuur. De 100 MB PocketZip drive maakt gebruik van de bestaande PocketZip-technologie van Iomega, maar met een tweeënhalf keer zo grote opslagcapaciteit.

De toename van magnetische opslagcapaciteit is een blijvende trend in de opslagbranche. Verwacht wordt dat de 100 MB PocketZip drive als katalysator zal fungeren van een nieuwe generatie draagbare apparatuur van Iomega en OEM-partners (Original Equipment Manufacturers).

Nieuw model HipZip
Iomega brengt komend najaar een nieuw 100 MB-model van de populaire digitale audiospeler HipZip op de markt. Verschillende consumentenproducten zullen aantrekkelijker worden door de betere verhouding tussen prijs en capaciteit, waaronder digitale audiospelers, digitale handheld MPEG-4 videoapparaten, zakcomputers en digitale megapixel-camera's. De 100 MB PocketZip drive, ingebouwd of als accessoire, is geschikt voor zakelijk en particulier gebruik met apparaten als zakcomputers, laptops, LCD-projectoren en printers. PocketZip disks zijn herschrijfbaar en hoeven niet in de drive te worden omgedraaid om helemaal te kunnen worden benut. Hierdoor zijn ze zeer geschikt voor het bewerken van grote bestanden.

Voordelen van de nieuwe PocketZip
De nieuwe Iomega 100 MB PocketZip biedt meer mogelijkheden en gebruikscomfort, maar behoudt de belangrijkste functies en voordelen van de oorspronkelijke Iomega PocketZip disk van 40 MB:

duurzaamheid: PocketZip disks zijn beveiligd tegen krassen door een duurzame metalen behuizing. Ze zijn bestand tegen de schokken en stoten die draagbaar gebruik met zich meebrengt en waardoor cd's beschadigd kunnen raken.

betaalbaarheid: PocketZip disks zijn een betaalbaar alternatief voor de statische geheugenkaarten die in de meeste draagbare elektronica worden gebruikt. De nieuwe 100 MB PocketZip disks van Iomega zijn nu tot 15 keer goedkoper.

draagbaarheid: PocketZip disks hebben de afmetingen 5 x 5,5 x 0,2 cm en wegen minder dan 10 gram, waardoor ze met recht bekend staan als dé draagbare oplossing voor gegevensopslag. 40 MB PocketZip disks kunnen ook worden gelezen in 100 MB PocketZip drives.

beveiliging: PocketZip disks worden geproduceerd met serienummers, zodat ze kunnen worden geïntegreerd in de populaire systemen voor DRM (Digital Rights Management) van Microsoft, InterTrust en andere leveranciers.

DRM
Napster, de muziekindustrie en de uitgeverijbranche zetten zich in voor het herstel van de online bescherming van auteursrechten van muzikanten en schrijvers. Auteursrechtelijke kwesties zullen zonder twijfel een steeds grotere rol gaan spelen bij de keuze van een digitale audiospeler. De consument zal in toenemende mate afhankelijk zijn van een digitale audiospeler die gebruikmaakt van ingebouwde DRM-oplossingen, zoals Iomega?s digitale audiospeler HipZip, om te kunnen genieten van muziek die is gedownload.

De PocketZip van Iomega behoort tot de beste DRM-toegeruste oplossingen omdat de PocketZip disks met serienummer zijn geïntegreerd in populaire DRM-technologie als Windows Media Rights Manager van Microsoft en andere DRM-systemen (aan ondersteuning van InterTrust-DRM wordt gewerkt). Met PocketZip disks kan content veilig worden gedownload en op de disk zelf worden opgeslagen, een optie die niet beschikbaar is bij de CD-R en de meeste statische geheugenkaarten.

Beschikbaarheid
De Iomega 100 MB PocketZip drive en disks, alsmede de producten die op de nieuwe drive zijn gebaseerd, zullen vanaf het derde kwartaal van 2001 wereldwijd verkrijgbaar zijn.

Iomega
Iomega Corporation is de producent en leverancier van de bekroonde Zip®-, Jaz®- en Clik!-drives en -schijven, en ZipCD-drives en ?schijven waarmee de gebruiker belangrijke informatie kan ordenen, beheren, creëren, delen en uitwisselen. Miljoenen mensen over de hele wereld maken gebruik van de opslagoplossingen van Iomega -- particulieren, bedrijven, overheden, onderwijs-instellingen en creatieven. Meer informatie is te vinden op www.iomega.com.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Renée Reijers Peter Wharton BRODEUR Worldwide Iomega International S.A. Tel: +31 20 346 20 00 Geneva, Zwitserland Fax: +31 20 669 72 65 Tel: +41 22 87 97 000 email: (rreijers@nl.brodeur.com) Fax: +41 22 87 97 453 email: (wharton@iomega.com)