ABN AMRO verkoopt Hongaarse Verzekeringsdochter MÉbit

Press Room
Amsterdam/Budapest, 20 maart 2001

ABN AMRO VERKOOPT HONGAARSE VERZEKERINGSDOCHTER MÉBIT AAN CGNU

ABN AMRO Bank N.V. en CGNU hebben overeenstemming bereikt over de verkoop van ABN AMRO´s Hongaarse levensverzekeringsbedrijf Mébit aan de Britse verzekeraar CGNU voor een aankoopsom van EUR 102 miljoen. De overeenkomst moet nog worden goedgekeurd door de relevante toezichthouders.

In november 2000 hebben het Belgische KBC en ABN AMRO overeenstemming bereikt over een fusie van hun Hongaarse banken, Kereskedelmi és Hitelbank en ABN AMRO Magyar, alsmede de meeste van hun overige Hongaarse dochterbedrijven in een nieuwe Kereskedelmi és Hitelbank, die voor 60 procent in handen is van KBC, terwijl ABN AMRO 40 procent van de aandelen bezit. ABN AMRO´s succesvolle dochter Mébit, de zesde levensverzekeraar van Hongarije, maakte niet deel uit van de fusie.

De verkoop van Mébit past binnen de strategie van ABN AMRO´s Consumer and Commercial Clients (C&CC) strategic business unit om zich te richten op een beperkt aantal activiteiten en markten. C&CC is één van de drie strategisch business units (de andere zijn Wholesale Clients en Private Clients and Asset Management) binnen de nieuwe strategie van ABN AMRO, met de creatie van aandeelhouderswaarde als belangrijkste doelstelling heeft.

Perscontacten:Tanno Massar, (020) 6286321

Persberichten en achtergrondinformatie over CGNU zijn ook beschikbaar op het internet via de website www.cgnu-group.com.

ABN AMRO Bank N.V.
Press Relations (HQ1190)