Rechter verbiedt spoorstaking

Datum nieuwsfeit: 20-03-2001
Consumentenbond

Rechter verbiedt spoorstaking

De rechtbank heeft op 20 maart in kort geding bepaald dat machinisten en conducteurs van het Zutphens personeelscollectief van de NS voorlopig niet mogen staken. Het kort geding was aangespannen door de Consumentenbond, reizigersvereniging Rover en de ANWB.

De drie belangenorganisaties zijn het meer dan zat dat de treinreiziger steeds weer de dupe dreigt te worden van het arbeidsconflict tussen de NS-directie en het personeel. De reiziger ondervond dagelijks al voldoende ellende rondom het spoor. Het gaat dan om veel vertragingen, te weinig zitplaatsen - voornamelijk in de spits - en slechte informatievoorziening.

Al eerder heeft de Consumentenbond bekend gemaakt naar de rechter te zullen stappen bij nieuwe stakingsdreigingen. De Consumentenbond heeft daarom het initiatief genomen om via een kort geding de staking te verbieden. De Bond vindt dat het personeel het advies van de commissie Blankert-Stekelenburg moet afwachten alvorens het eventueel tot nieuwe stakingen overgaat. Eerst moet alles zijn geprobeerd alvorens tot het zwaartste middel, stakingen, wordt overgegaan. Bovendien vindt de Bond dat het dagenlang ontwrichten van de samenleving niet in verhouding staat tot de belangen van de stakers op dit moment.

In het kort geding hebben de drie organisaties een dwangsom geëist van f.25.000 per stakingsdag van elke NS-medewerker die het werk neerlegt. De rechter in Zutphen heeft de eis toegewezen en de staking verboden tot twee weken na het uitbrengen van het eindadvies van de commissie Blankert-Stekelenburg. Deze commissie buigt zich over het arbeidsconflict tussen de NS-directie en het personeel. De Consumentenbond mengt zich niet in dit conflict, maar houdt de belangen van de reiziger in de gaten. De rechter heeft verder bepaald dat ook bij wilde stakingen, die niet door vakbonden worden georganiseerd, zorgvuldig met de reiziger moet worden omgegaan. Dat betekent dat de reiziger goed en op tijd moet worden geïnformeerd over waar de stakingen plaatsvinden en wat de gevolgen daarvan zijn.

Het Zutphens personeelscollectief heeft zich bij de uitspraak neergelegd en 21 maart gewoon gewerkt. Overigens zijn ook in andere plaatsen in het land werkonderbrekingen opgeschort. NS-personeel is tevreden over het voorlopige advies van de commissie Blankert-Stekelenburg. Die heeft geadviseerd om het beruchte rondje om de kerk, de nieuwe dienstregeling voor het personeel, voorlopig uit te stellen. De NS-directie heeft in een eerste reactie gezegd hieraan niet te kunnen voldoen. De Consumentenbond is verbijsterd over deze opstelling van de NS-directie. De Bond vindt dat zowel de NS-directie als het NS-personeel constructief moeten meewerken met de commissie om een oplossing te vinden voor het al lang slepende arbeidsconflict. Door de opstelling van de NS-directie lijkt een nieuwe stakingsgolf voorhanden.