Deeltijdwerkers hebben recht op hogere toeslag bij overwerk

Datum nieuwsfeit: 20-03-2001

FNV BONDGENOTEN

'Deeltijdwerkers hebben recht op hogere toeslag bij overwerk'

De Commissie Gelijke Behandeling vindt dat deeltijdwerkers recht hebben op een hogere toeslag bij overwerk. Dit blijkt uit een uitspraak die de commissie heeft gedaan met betrekking tot het chemische bedrijf Condea Servo BV in Delden.
De uitspraak is belangrijk voor alle deeltijdwerkers in Nederland.

De zaak is aan het rollen gebracht door OR-leden van FNV Bondgenoten bij Condea Servo BV. Zij hebben de Commissie Gelijke Behandeling ingeschakeld omdat ze vonden dat de meerwerktoeslag van 25 %, zoals die in de CAO in 1999 was afgesproken, te laag was. Zij baseerden zich daarbij op jurisprudentie van het Europese Hof uit 1994, waaruit blijkt dat een deeltijdwerker met een contract van bijvoorbeeld 20 uur, net zoveel voor het 21e uur moet krijgen als een voltijdwerker. Dit betekent dat in het loon ook vakantietoeslag, vakantiedagen, pensioen en eventueel ploegentoeslag moeten zitten.

De conclusie van de commissie is nu, dat de werkgever bij Condea Servo BV onderscheid maakt op grond van arbeidsduur bij de toepassing van de meerwerkvergoeding. En dat is bij wet verboden. De toeslag van 25 % is in de meeste gevallen niet voldoende en moet worden aangepast, zeker voor werknemers die in ploegendienst werken.

FNV Bondgenoten ziet het als een belangrijke uitspraak, omdat die ook voor deeltijdwerkers bij andere bedrijven kan worden toegepast. Daarvoor is het wel noodzakelijk dat per CAO nieuwe afspraken worden gemaakt over de toeslagen. Bij het gros van de bedrijven is er op dit moment nog helemaal geen regeling.

Bij Condea Servo BV zijn er inmiddels nieuwe afspraken gemaakt. Er wordt nu onderscheid gemaakt tussen dagdienst en ploegendienstmedewerkers: de toeslag is vastgesteld op respectievelijk 40 en 45 % (waarbij de 30 % ploegentoeslag ook nog moet worden opgeteld). De regeling geldt met terugwerkende kracht tot 1999.

Meer informatie :
Wouter Waleson, hoofdbestuurder FNV Bondgenoten