Hbo-docenten aan de slag met het Europees Computer Rijbewijs

Datum nieuwsfeit: 20-03-2001

Nieuws - maart 2001

* Hbo-docenten aan de slag met het Europees Computer Rijbewijs
* Meer dan 1 miljoen kandidaten!
Hbo-docenten aan de slag met het Europees Computer Rijbewijs Deze maand start het deskundigheidstraject van het landelijke HEO-ICT project waardoor uiteindelijke alle hbo-docenten van de opleidingen Commerciële Economie en Bedrijfseconomie opgaan voor het internationale erkende examen voor basis computervaardigheden: het Europees Computer Rijbewijs (ECDL). De pilot van dit traject is onlangs afgerond bij Hogeschool IJsselland. Het ECDL-traject staat nu ook open voor alle andere hogescholen die betrokken zijn in het HEO-ICT project.

Het is belangrijk dat niet alleen studenten, maar ook docenten over een acceptabel basisniveau ICT-vaardigheden beschikken. Vanuit HEO-ICT worden daarom BE- en CE-docenten ondersteund bij het bereiken van het ECDL startdiploma. Het project HEO-ICT maakt deel uit van het project 'ICT in niet-ICT opleidingen' ('I in niet-I') dat door de Taskforce 'Werken aan ICT' geïnitieerd is. De stichting HOI voert, op verzoek van de HBO-raad, het projectmanagement uit van dit project. Het project HEO-ICT loopt twee jaar: van 1 september 2000 tot 1 september 2002. Het project 'I in niet-I' heeft tot doel er voor te zorgen dat afgestudeerden in het hoger onderwijs goed voorbereid worden op hun beroepspraktijk waar het gaat om de kennis en vaardigheden die aan (de toepassing van) ICT gerelateerd zijn.
Voor meer informatie: www.heo-ict.nl
Meer dan 1 miljoen kandidaten!
In december 2000 is het aantal ECDL-kandidaten wereldwijd over de grens 1.000.000 gegaan. De ECDL Foundation is er van overtuigd dat dit nog maar de top van de ijsberg is in termen van toekomstige ontwikkelingen van ECDL. Continue Infrastructurele aanpassingen gecombineerd met de overstap naar online testen en de positieve ontwikkelingen binnen de Europese Commissie zullen tot een flinke impuls van de groei kunnen leiden.
Zie ook: www.ecdl.com