SP MilieuAlarmteam roept op tot boycot Shell in Zuid-Holland

Datum nieuwsfeit: 20-03-2001
Rotterdam, 20 maart 2001.

Shell-lente-offensief in drie provincies voor nationaal park De Biesbosch

Morgen, bij het begin van de lente, wordt op de provinciehuizen van Zuid-Holland, Noord-Brabant en Zeeland per brandweerwagen een brandbrief bezorgd met het verzoek alle ambtenaren op te roepen de komende tijd de Shellpompen in hun provincie voorbij te rijden.

Doel van dit Shell-lente-offensief is nieuwe druk te zetten op Nederlands grootste multinational Shell om me te helpen aan de dringende sanering van met giftig Shell-afval gevulde, lekkende 'Stort van Troost' in nationaal park De Biesbosch. Ook alle gemeenteraden in de drie provincies die het nationaal park omsluiten, wordt gevraagd een dergelijke oproep aan alle medewerkers te richten. Het 'Shell-lente-offensief' van het SP MilieuAlarmteam wordt gesteund door de Zuid-Hollandse Milieufederatie, de Brabantse Milieufederatie, de Zeeuwse Milieufederatie, de Vereniging voor Behoud van de Biesbosch, de Natuur- en Vogelwacht Dordrecht, Greenpeace, Natuur en Milieu en Milieudefensie.

Overheden investeren veel tijd, kennis en geld om nationaal park De Biesbosch te beschermen en verder te verbeteren. Helaas wordt het unieke getijdengebied ook ernstig bedreigd, met name door een lekkende stortplaats in de polder Stededijk, in de volksmond bekend als de "De Stort Van Troost". Op deze stortplaats is in totaal 115 duizend ton gevaarlijk afval terechtgekomen, vooral afkomstig van Shell. Sanering is nog steeds niet op gang gekomen.

Sinds eind 1999 wordt er via verschillende consumentenacties druk uitgeoefend op Shell om, naast overheid en stortplaatseigenaar, ook een substantiële bijdrage te leveren de noodzakelijke sanering. Daarbij wordt een beroep gedaan op de zelfverklaarde 'maatschappelijke verantwoordelijkheid' die Shell als ondernemer zegt te willen dragen. Onder druk van deze consumentenacties erkent het concern inmiddels haar medeverantwoordelijkheid, maar is echter vooralsnog niet bereid ook financiële middelen in te zetten om haar milieuerfenis uit het verleden te helpen opruimen.
Uit protest daartegen geven momenteel duizenden milieubewuste automobilisten gehoor aan de oproep om de Shellpomp bewust voorbij te rijden. Om het protest verder te versterken, worden nu de provinciale en lokale volksvertegenwoordigingen opgeroepen ook hun ambtenaren aan te raden de Shellpomp voorbij te rijden.

Meer informatie:
SP MilieuAlarmteam, Harry Voss 010 2435556 / 055 5344550 / 06 22932937 / (hvoss@sp.nl)