RZO doet aanbevelingen aan Kamer over bedrijfsoverdrachten

Datum nieuwsfeit: 20-03-2001
Persinformatie 16 maart 2001

Nog te veel mis bij overdracht van bedrijven als gevolg van slechte voorbereiding
Raad voor het Zelfstandig Ondernemerschap(RZO) doet aanbevelingen en suggesties aan Tweede Kamer over bedrijfsoverdrachten in Nederland Op dinsdag 20 maart om 13.30 uur biedt de voorzitter van de Raad voor het Zelfstandig Ondernemerschap (RZO), de heer J.P.J. Lagrand, het rapport " Bedrijfsoverdrachten in Nederland" aan aan de voorzitter van de Tweede Kamercommissie van Economische Zaken, de heer P.J. Biesheuvel.

De Europese Commissie heeft eind 1994 aanbevelingen gedaan om de overdracht van bedrijven (koop / verkoop en bedrijfsopvolging in eigen kring) te verbeteren en daarna de lidstaten uitgenodigd hierop te reageren en informatie over de voortgang te verschaffen. De RZO heeft zich bereid verklaard de door de Europese Unie gewenste informatie over Nederland te leveren in het kader van de deelname van de RZO in de deskundigengroep Business Transfers van Directoraat-Generaal Ondernemingen.

Het rapport geeft de trends en ontwikkelingen rond bedrijfsovername en -overdracht aan in Nederland. Daarnaast wordt nader ingegaan op familiebedrijven in het algemeen en op het opvolgingsproces in het bijzonder. Dit laatste met name omdat ca. 30 % van de familiebedrijven direct gevaar lopen hun activiteiten te moeten beëindigen als gevolg van een niet goed voorbereid opvolgingsproces. Dit is te voorkomen wanneer er een tijdige en adequate voorbereiding en begeleiding is. Naast een overzicht van de diverse bedrijfsoverdrachtsvormen zijn op het vlak van bedrijfsondersteuning en fiscaal financiële zaken een groot aantal aanbevelingen geformuleerd om het overdrachtsproces te optimaliseren en de omvalkans van bedrijven te verkleinen.

RZO
De Raad voor het Zelfstandig Ondernemerschap is het advies- en kenniscentrum t.b.v. het zelfstandig ondernemerschap.
De RZO heeft tot doel bij te dragen aan een krachtig en dynamisch zelfstandig ondernemerschap in Nederland door middel van kennisopbouw, beleidsonderzoek en advisering. De RZO geeft als onafhankelijk orgaan adviezen en richt zich op beleidsvorming in Den Haag en Brussel en op maatschappelijke organisaties. Kerngebieden van de advisering zijn: arbeid, belastingzaken, ondernemer / onderneming, onderwijs, sociale zekerheid en administratieve lasten.

///
Voor meer informatie: 070-3065020
Raad voor het Zelfstandig Ondernemerschap
Contactpersonen: drs. R.F.C. van Engelenburg
mr. J.P.M. Kommers
Foto is na overhandiging beschikbaar.