Amerikanen krijgen spoedcursus molenaar in Burum

Datum nieuwsfeit: 20-03-2001

16 maart 2001

Amerikanen krijgen spoedcursus molenaar in Burum

Burum - Een groep van tien Amerikanen gaan aanstaande dinsdag om 15.00 uur oefenen met de koren- en pelmolen Windlust in het Friese Burum. Met de opgedane kennis kunnen de aanstaande molenaars hun eigen molen in Fulton in de staat Illinios bedienen. Deze nieuwe, Nederlandse molen is vorig jaar opgeleverd en tegelijkertijd geopend met de gerestaureerde molen van Burum. Een rechtstreekse internet- en telefoonverbinding mislukte toen door technische problemen. Nu komen de Amerikanen naast de spoedcursus ook voor het leggen van contacten met de Burumer molenaars. Het is de bedoeling dat er een sistermillship wordt opgezet, een soort zustergemeente tussen beide molens, zodat kennis over en weer kan worden uitgewisseld.

De Amerikanen hebben vorig jaar een aantal weken les gehad van een Nederlandse molenaar. Omdat op de eigen molen nog geen maalstenen en zeilen aanwezig zijn, is de groep afgelopen donderdag naar Nederland vertrokken om hier diverse molens in het noorden te bezoeken en kennis op te doen. In Burum mogen de cursisten vanaf 15.00 uur onder begeleiding meehelpen het gevaarte te bedienen. Als de molen in Fulton gereed is om mee te malen, kunnen aspirant-molenaars het geleerde in de praktijk brengen.

In opdracht van historisch organisatiebureau Lowlands Management BV hebben Nederlandse molenmakers in Fulton een originele Nederlandse molen gebouwd. In het bouwwerk is een bezoekerscentrum gevestigd. De molen is een toeristisch attractie. Lowlands is tevens bezig met de ontwikkeling van een Noordnederlands terpdorp in Holland Michigan.

Voor meer informatie:

Molen Burum: Paul Loonstra, tel. (0511) 54 49 77