Politie Friesland: vernielingen aan Harlings geldautomaat

Datum nieuwsfeit: 20-03-2001

Politiebericht Friesland: Friesland 20-03-2001 politieberichten van 19/3 (13.00 uur) t/m 20/3 (07.00 uur)

Harlingen: vernieling geldautomaat
Van zondag op maandag heeft men geprobeerd toegang te krijgen tot de geldautomaat van de Rabobank op de Waddenpromenade. Men had verschillende gaten geboord in de automaat. De beveiliging van de automaat bleek in orde te zijn en men heeft niets weggenomen. Wel bleek er voor ongeveer f 2500,- schade te zijn aan de automaat. Een medewerker van de bank, een 55-jarige inwoner van Harlingen, heeft aangifte gedaan.

De Blesse: vernielingen
Van zondag op maandag werden op de Meidoornstraat van twee geparkeerde auto`s alle vier banden lekgestoken. De auto`s waren eigendom van een 31-jarige inwoner van De Blesse, die aangifte heeft gedaan van vernieling. Tevens waren de ruitenwissers omgebogen en de buitenspiegels van één der auto`s vernield.

Leeuwarden: eenzijdig ongeval
Zondag omstreeks 22.00 uur vond op de Julianastraat ter hoogte van de Kanaalsbrug een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder van een personenauto gaf op de brug gas, waarna hij de macht over het stuur verloor en tegen de slagboomstaander opreed. De bestuurder, een 20-jarige inwoner van Leeuwarden, droeg op het moment van de aanrijding geen gordel, waardoor hij met zijn hoofd tegen de voorruit aankwam en een bloedende hoofdwond opliep. De man werd overgebracht naar het ziekenhuis. De auto werd aan de voorzijde zwaar beschadigd.

Dokkum: winkeldiefstal
Maandag omstreeks 16.25 uur werd een 36-jarige inwoonster van Damwoude op heterdaad betrapt bij een winkeldiefstal. Toen zij een winkel aan de Altenastreek uitliep, ging het alarm af, waarna zij door het winkelpersoneel werd aangehouden. De vrouw had uit de winkel een matrasbeschermer weggenomen met een winkelwaarde van f 29,95. De vrouw werd overgebracht naar het bureau en haar zaak werd afgehandeld via Kort OM. De filiaalchef van de winkel, een 31-jarige inwoner van Dokkum, heeft aangifte gedaan.

Heerenveen: band lekgestoken
Maandag tussen 00.05 en 09.30 uur werd van een geparkeerde auto op het Zetveld een voorband lekgestoken. De eigenaar van de auto, een 34-jarige inwoner van Heerenveen, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: brand woning
Maandag omstreeks 17.00 uur was een 17-jarige inwoner van Leeuwarden op de logeerkamer in zijn woning aan de Hiddemastate bezig een werkstuk te schilderen. Hij had naast zich een glas wasbenzine neergezet om de kwasten schoon te maken. Tijdens het schilderen had de jongeman een sigaret opgestoken, die op een gegeven moment met de wasbenzine in aanraking kwam, waardoor een brandje ontstond. De jongeman heeft dit geprobeerd te blussen met water en een deken, doch toen dit niet lukte werd de brandweer gebeld, die het vuur snel onder controle had. De schade aan de logeerkamer bleef beperkt. De jongeman liep lichte brandwonden op aan zijn handen.

Leeuwarden: inbreker aangehouden
Maandag omstreeks 20.10 uur werd ingebroken in een woning aan de Duivesteinstraat. De bewoners waren op dat moment niet thuis. Door verbreking van een raam, kwam men de woning binnen. Een getuige, een 35-jarige inwoonster van Leeuwarden, zag het één en ander gebeuren en waarschuwde de politie. De verdachte ging er vandoor toen hij in de gaten kreeg, dat hij was betrapt. Aan de hand van het opgegeven signalement kon de verdachte, een 28-jarige inwoner van Leeuwarden, op een paadje tussen de Potmarge en de Spoorstraat worden aangehouden. Daar de bewoners niet thuis waren, is nog niet bekend of er iets is weggenomen. Ook moeten zij nog aangifte doen. De verdachte werd overgebracht naar het bureau en ingesloten.

Leeuwarden: mishandeling
Maandag omstreeks 21.50 uur vond op de Koeriersterespel een mishandeling plaats. Een 46-jarige inwoner van Leeuwarden werd door zijn 19-jarige zoon te hulp geroepen. De zoon zou bedreigd worden door twee mannen. In het verleden was dit reeds eerder gebeurd. Toen de man op de Koeriersterespel uit zijn auto stapte, kwamen twee mannen (verdachten) uit een woning op hem toelopen. Eén van de mannen, een 28-jarige inwoner van Leeuwarden, was gewapend met een honkbalknuppel en een bijl. Zonder dat er wat gezegd werd, kreeg de aangever verschillende klappen met de honkbalknuppel. De slagen konden door de man gedeeltelijk worden afgeweerd. Op een geven moment gaf de verdachte de honkbalknuppel over aan zijn maat, een 22-jarige inwoner van Leeuwarden, die de aangever daarop ook sloeg. De andere verdachte probeerde de man vervolgens met de bijl te slaan. Door weg te vluchten kon dit worden voorkomen. De aangever is hierop naar het bureau gereden en heeft aangifte gedaan van mishandeling en bedreiging. De twee verdachten zijn even later in hun woning aan de Koeriersterespel aangehouden en overgebracht naar het bureau. De honkbalknuppel en bijl werden in de woning aangetroffen en zijn in beslag genomen. De verdachten zijn ingesloten.

Drachten; brand in kantine
Maandag omstreeks 21.40 uur ontdekten omwonenden een beginnende brand in de kantine van de Woudengroep aan de Berglaan. Vermoedelijk heeft men iets brandbaars door de brievenbus naar binnengegooid, waarna de lamellen, die voor de brievenbus hingen, in brand vlogen. De brandweer heeft het vuurtje geblust. De schade bleef beperkt. Wel een behoorlijke rookschade. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Bolsward: onder invloed
Dinsdag omstreeks 00.15 uur werd op de Harlingerstraat een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 48-jarige bestuurder van Wommels, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 440 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 4 uur.

Zwaagwesteinde: onder invloed
Dinsdag omstreeks 01.25 uur werd op de Merelstraat een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 22-jarige inwoner van Zwaagwesteinde, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 540 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 5 uur.

Leeuwarden: onder invloed
Dinsdag omstreeks 01.55 uur werd op de Oostergoweg een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 37-jarige inwoner van Joure, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 345 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uur.

Nij Beets: vrachtwagen op z`n kant
Maandag omstreeks 08.00 uur reed een bestuurder van een vrachtwagencombinatie over de Domela Nieuwenhuisweg, komende uit de richting Aldeboarn. De bestuurder van de vrachtwagencombinatie, een 40-jarige inwoner van Marum, kwam met de rechterwielen in de berm terecht, waarna de combinatie wegzakte en op zijn zijkant op de weg terechtkwam. De vrachtwagen was geladen met grond voor een geluidswal in Drachten. Het verkeer op de weg werd gestremd en gedeeltelijk omgeleid. Omstreeks 13.00 uur kon de weg weer worden vrijgegeven.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272