Van Gennep Fonds opgericht ter nagedachtenis van uitgever

Datum nieuwsfeit: 20-03-2001

ST PRINS BERNHARD CULTUURFONDS

R.O. van Gennep Fonds opgericht

AMSTERDAM, 20 maart 2001. Het bestuur van de R.O. van Gennep Stichting, opgericht ter nagedachtenis aan de in 1994 overleden uitgever Rob van Gennep, heeft het vermogen van de stichting, ongeveer
1 miljoen gulden, als Fonds op Naam ondergebracht bij het Prins Bernhard Cultuurfonds. Het bestuur van de stichting bestaat uit Hedda van Gennep en Adriaan Monshouwer. Het R.O. van Gennep Fonds is op 1 januari 2001 operationeel geworden.

Met de opbrengst van het vermogen, ongeveer f 40.000 per jaar, zal financiële steun worden verleend aan oorspronkelijke Nederlandstalige publicaties en fotoboeken die betrekking hebben op maatschappelijke en/of culturele ontwikkelingen, zo heeft de oprichter bepaald. De aanvrager dient een erkende in Nederland gevestigde uitgever te zijn. Aanvragen zullen worden behandeld door de Adviescommissie Wetenschap van het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Naast het R.O. van Gennep Fonds zijn per 1 januari dit jaar elf andere Fondsen op Naam operationeel geworden. Daarmee is het totaal op 113 gekomen. Vier van deze fondsen zijn voortgekomen uit reeds bestaande stichtingen, die hun kapitaal bij het Prins Bernhard Cultuurfonds hebben ondergebracht. De nieuwe fondsen dragen in 2001 f 200.000 bij aan het activiteitenbudget.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties