Politie Utrecht, Lekstroom: vrouw valt van fiets door kabel

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 20-03-2001

Politiebericht Utrecht: district Lekstroom, 10.20 uur
Vrouw valt door kabel

IJSSELSTEIN Op maandagmorgen 19 maart is een vrouw tegen een afmeertouw gefietst en ten val gekomen. Zij raakte hierbij gewond.

Omstreeks half acht fietste een 45-jarige vrouw uit IJsselstein met haar dochter over de Panoven. Zij wilden het fietspad, dat parallel aan het water loopt, opfietsen. Daarbij zag de 45-jarige vrouw een afmeertouw dat laag over de weg hing over het hoofd. Zij fietste er tegenaan en kwam daardoor ten val. Door de val heeft zij vermoedelijk een been gebroken. Zij is per ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. Haar dochter kwam niet ten val.

Het afmeertouw zat vast aan een bootje en een woning aan de andere kant van het fietspad. Normaal gesproken hangt het touw dermate hoog, dat het geen gevaar voor het fietsverkeer op kan leveren. In het verleden had baldadige jeugd al eerder geprobeerd het touw naar beneden te trekken. Vermoedelijk is het hen ditmaal gelukt met ernstige gevolgen voor de fietsende vrouw.

Getuigen die gezien hebben dat personen drukdoende zijn geweest met het touw over het fietspad te spannen, worden verzocht contact op te nemen met politie district Lekstroom, tel. 0900-8844.

Openlijke geweldpleging

HOUTEN Op maandag 19 maart deed een jongen aangifte van het feit dat hij op zondag 18 maart door meerdere jongens was mishandeld.

Op zondag 18 maart, omstreeks 02.15 uur, fietste een 16-jarige jongen uit Houten na een avondje stappen tezamen met enige vrienden naar huis. Op de Schalkwijkseweg werd hij ingehaald door een groep jongeren, waarvan één van hen hem kennelijk opzettelijk een schouderduw gaf. Tussen deze jongen en de 16-jarige ontstond een woordenwisseling, waarna beiden doorfietsten.

Even verderop werd de 16-jarige door de andere groep tegengehouden. Vanuit die groep werd gezegd dat hij die avond een vriendin van één van hen had gekust. Dit was niet het geval en dat zei de 16-jarige dan ook. Vervolgens werd hij door meerdere jongeren uit de groep in het gezicht, op het achterhoofd en op zijn lichaam gestompt.

De mishandeling werd gestopt door een passerende jongen. Hij sprong tussen de groep en de 16-jarige in en beschermde hem. De groep droop daarop af. Toen de getuige naar de groep toeliep, zakte de jongen in elkaar. Hij zag dat de groep wegfietste, maar dat één van die jongens bleef staan, naar hem toekwam en zei dat ze de verkeerde te pakken hadden gehad en dat hij het inderdaad niet was geweest. Hij bood zijn excuses aan.

De getuige die hem had ontzet, hielp hem overeind en de 16-jarige jongen voegde zich weer bij zijn groep en is naar huis gegaan. Hij hield een gekneusde neus, een gescheurde lip en krassen op beide schouders aan de mishandeling over.

De politie roept de moedige getuige op zich te melden bij politie district Lekstroom op tel. 0900-8844. Er wordt een nader onderzoek ingesteld naar deze laffe mishandeling.

Verwarmingsmonteur aangehouden

HOUTEN Op maandag 19 maart is een man die zich voor verwarmingsmonteur uitgaf, aangehouden.

Omstreeks 09.25 uur zag een getuige een man meerdere bedrijven aan De Molen binnenlopen. Zij herkende hem als degene die een week eerder bij het bedrijf waar zij werkzaam is enige goederen had weggenomen. De man gaf zich bij de bedrijven uit voor de verwarmingsmonteur en terwijl hij zich op die wijze door de bedrijven begaf, nam hij op onbewaakte momenten goederen weg.

De politie trof de verdachte op De Molen aan. Hij trachtte rennend te ontkomen, maar werd aangehouden. De man, 44 jaar oud en zonder vaste woon- of verblijfplaats, werd naar het politiebureau overgebracht. Uit zijn fouillering kwamen twee gestolen portemonnees en een geldbedrag tevoorschijn.

Bij meerdere door de verdachte bezochte bedrijven bleken portemonnees te zijn weggenomen. Twee daarvan werden zonder geld in de bedrijven teruggevonden. De verdachte is in verzekering gesteld.

Winkeldief aangehouden

NIEUWEGEIN Op maandag 19 maart is een man voor winkeldiefstal aangehouden.

Omstreeks 18.00 uur zag een werknemer van een winkel aan de Moerbeigaarde dat een man de winkel wilde verlaten zonder de door hem gepakte rookwaren af te rekenen. Hij had wel andere goederen die hij in de winkel had gepakt, afgerekend. De man, 54 jaar oud en afkomstig uit Nieuwegein, werd door de werknemer aangehouden.

De aangehouden verdachte werd door politiemensen naar het politiebureau overgebracht. Hij bekende de rookwaren te hebben weggenomen. Hij kreeg een boete (transactie) van f250,-.