CDA wil hoorzitting over privatisering Schiphol

Datum nieuwsfeit: 21-03-2001
Bron: CDA

CDA wil hoorzitting over privatisering Schiphol

Het CDA wil een openbare hoorzitting houden over de voors en tegens van privatisering van Schiphol. Het voorstel van minister Netelenbos laat te veel vraagtekens open. Het publieke belang is naar de mening van het CDA onvoldoende veiliggesteld in de voorstellen van de minister.

Woordvoerder Reitsma: "De Kamer moet onafhankelijk haar eigen mening kunnen vormen via hoorzittingen. Wij willen direct betrokkenen horen zoals de NV- Luchthaven Schiphol, de vliegmaatschappijen, maar ook consumentenorganisaties. Op zo`n hoorzitting kunnen ook (juridische) deskundigen worden gehoord op het gebied van aandelencertificering en andere beschermingsconstructies (tegen bijv een vijandige overname) en de verhouding hiervan tot het Europees Recht. Ook kan dan de mogelijkheid van het instellen van overheidscommissarissen worden besproken".

Het CDA vindt het veel te vroeg om een definitief oordeel te geven over privatisering. Daarvoor is het voorstel van minister Netelenbos te slecht onderbouwd. Het afstoten van een meerderdheidsbelang door de overheid is op dit moment überhaupt uit den boze. Het CDA heeft al eerder aangegeven (motie Van Rooy) dat zij in eerste instantie alleen wil denken over het afstoten van een minderheidsbelang. En dan alleen als het publieke belang en dus de bemoeienis en rol van de overheid voldoende is vastgelegd. En dat is nu duidelijk nog niet het geval.

Woordvoerder: Jacob Reitsma 070-3182585

Voor verdere informatie: Bieke Oskam 070-3182509