Kwetsbare weggebruikers moeten ontwerpnorm worden

Datum nieuwsfeit: 21-03-2001
Bron: Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie
Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie

16 maart 2001

Kwetsbare weggebruikers moeten de ontwerpnorm worden

Kwetsbare weggebruikers hebben recht op veilige, zelfstandige mobiliteit. Bij de inrichting en herinrichting van de openbare ruimte zullen verkeerskundige ontwerpers, stedenbouwkundigen en gemeentelijke beleidsmakers daarom veel meer rekening moeten houden met kinderen, ouderen en mensen met een beperking. Niet de volwassene die alles met gemak kan is de belangrijkste ontwerpnorm maar kwetsbare weggebruikers.

De Stichting Lokale Agenda 21 s-Hertogenbosch, de Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie 3VO en de Stichting Gehandicapten Platform s-Hertogenbosch vinden dat er in ons land voortaan op een heel andere wijze met de inrichting, de vormgeving en het beheer van de openbare ruimte moet worden omgegaan. Om daaraan een bijdrage te leveren hebben de organisaties drie op elkaar afgestemde publicaties samengesteld: De ideale wijk (Lokale Agenda 21), Handleiding Praktijkdag Toegankelijkheid (3VO) en een plaatselijk
leefbaarheidsonderzoek onder mensen met een fysieke beperking (Gehandicapten Platform).

De bijzondere publicaties zullen woensdag 21 maart a.s. tussen 9.00 en 13.15 uur op de Praktijkdag van de drie organisaties in het St. Franciscushuis aan de Does de Willeboissingel 11 te s-Hertogenbosch officieel worden overhandigd aan wethouder F.H.J.M. van Beers (Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken, Monumenten en Gehandicaptenbeleid) en wethouder C.A. van Katwijk (Verkeer en Vervoer, Milieu en Welzijn). Dat gebeurt door voorzitter J.M. Groetelaers van het Gehandicapten Platform en drs. J.G. Goos, directeur van 3VO. Op deze Praktijkdag kunnen de aanwezigen bovendien zelf ervaren hoe het is kind te zijn in het hedendaagse drukke verkeer, wat het betekent als oudere onderweg te zijn en hoe het voelt in een rolstoel of als slechtziende aan het verkeer deel te nemen.

Voor kinderen is de dagelijkse route naar en van school nog altijd vol gevaar, terwijl veilig buiten spelen er vaak niet meer bij is. Rolstoelers en ouderen moeten in het verkeer voortdurend tal van onnodige hindernissen overwinnen. Mensen die slecht zien ondervinden aan den lijve hoe weinig er op straat met hen rekening wordt gehouden. Ruim 10 procent van de Nederlandse bevolking leeft met beperkingen. Men is bijvoorbeeld moeilijk ter been of ziet niet goed. Daarnaast nemen 1,6 miljoen jonge scholieren aan het verkeer deel. Zij zijn klein en hebben dus nog onvoldoende overzicht in het verkeer. Onder de
1.186 verkeersdoden van 1999 bevonden zich maar liefst 83 kinderen beneden de 15 jaar en 342 mensen van 60 jaar en ouder.

In de uitgave De ideale wijk van de Lokale Agenda 21 wordt een dialoog aangegaan met ambtenaren en beleidsmakers, stedenbouwkundigen en mensen in de wijk om te komen tot een duurzaam ingerichte en gebruikte woon- en leefomgeving voor iedereen. Met de Handleiding Praktijkdag Toegankelijkheid van 3VO kunnen locaal actieve organisaties (zoals verkeersgroepen en gehandicaptenplatforms) in hun eigen gemeente een praktijkdag organiseren voor ontwerpers, beleidsmakers en politici. Op zon dag kunnen ze aan den lijve ondervinden wat jongeren, ouderen en mensen met een beperking elke dag in het verkeer meemaken. Het plaatselijk leefbaarheidsonderzoek van het Gehandicapten Platform brengt helder in beeld hoe mensen met een beperking de openbare ruimte daadwerkelijk ervaren.