Metaaltechniek staakt op tien plaatsen

Datum nieuwsfeit: 21-03-2001
Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV)

Informatie: VOOR DE PERS

CNV Metaaltechniek is een vakgroep van de CNV BedrijvenBond

20-03-2001

CNV Metaaltechniek: morgen op tien plaatsen stakingen

Op tien verschillende plaatsen, verspreid over Nederland, leggen honderden werknemers in de metaaltechniek morgen het werk neer. Stakingen vinden plaats in Goes, Middelburg, Breda, Rotterdam, Amsterdam, Amersfoort, Nieuwegein, Aalten, Hengelo en Dokkum. Op minstens zes andere plaatsen vinden actievergaderingen of werkonderbrekingen plaats. De acties hebben zich inmiddels over het hele land uitgebreid.

Onder de bedrijven waar morgen wordt gestaakt zijn vestigingen van grote ondernemingen als Imtech en GTI, maar ook kleinere bedrijven. Bij Installatiebedrijf Goes bijvoorbeeld zijn de werknemers vandaag voor drie achtereenvolgende dagen in staking gegaan.

Van de werkgevers in de metaaltechniek is ook vandaag niets vernomen. Intussen is gisteravond wel een principeakkoord bereikt bij Carglass, een bedrijf dat voorheen onder de bedrijfstak-cao viel, maar dat sinds kort een eigen bedrijfscao heeft. "Een prima akkoord", zegt cao-onderhandelaar Annemieke Bezemer. "Een tweejarige cao, met een loonsverhoging van twee keer vier procent, een resultaatafhankelijke uitkering die kan oplopen tot 750 gulden in het eerste jaar en 1.250 gulden in het tweede jaar èn de afspraak dat overwerk altijd in overleg met de werknemer moet plaatsvinden. Om maar een paar cao-afspraken te noemen. Kennelijk is het dus heel goed mogelijk om met een werkgever uit de sector tot een goed akkoord te komen." Intussen komen er bij de bond dagelijks meldingen binnen van werkgevers die hun personeel onder druk zetten om niet te gaan staken.

Bart Bruggeman, voorzitter van de CNV BedrijvenBond, is morgenochtend aanwezig bij Imtech Infra Amersfoort om de stakers een hart onder de riem te steken.

Houten, 20 maart 2001

Nadere inlichtingen: