Bijeenkomsten 'Platform Netwerkdiensten'

Datum nieuwsfeit: 22-03-2001

Platform Netwerkdiensten

Vorige week vond de eerste bijeenkomst plaats van het `Platform Netwerkdiensten'. Het platform is het vervolg op een soortgelijk initiatief van EAN Nederland. In mei 1999 vond hiervan de laatste bijeenkomst plaats. Afspraken daarbinnen gingen echter verder dan EAN kon behappen (denk aan beveiliging, etc.), waarom gekozen is om onder ECP.NL verder te gaan.

Aanbieders en gebruikers van netwerkdiensten beogen binnen het overleg gezamenlijk de interoperabiliteit van netwerkdiensten te bevorderen.

Middels uitwisseling van ervaringen en onder de loep nemen van casussen wordt toegewerkt naar afspraken tussen aanbieders en gebruikers en tussen aanbieders onderling.

EAN Nederland liet aan de hand van enkele concrete problemen van gebruikers merken dat er in sommige gevallen veel onduidelijkheid bestaat over het functioneren van netwerken: gebruikers weten niet dat ze vooraf moeten aangeven met welke tegenpartij zij willen communiceren, onwetendheid omtrent de spelregels tussen verschillende dienstverleners, etc.

Onderwerpen / casussen / afspraken die in de toekomst op de agenda komen zijn onder andere:

* Bedrijfszekerheid; poiny-to-point zekerheid (ook bij afname van netwerkdiensten bij verschillende aanbieders).
* Veiligheid

* Uitbestedingsvraagstuk; `make or buy?' van met name diensten (`value added') en/of software.

* `Quality Of Service'; differentiatie in service niveaus
* Internet

* Kosten en baten

In juni vindt de volgende bijeenkomst plaats.

Meer informatie: frank-van-(den.eijnden@ecp.nl)