Afspraken over Lambermont-akkoorden in april

Datum nieuwsfeit: 22-03-2001
Volksunie

Lambermont: afspraak in april (22/03/01)

Onder druk van de Volksunie werd de afgelopen dagen naarstig verder onderhandeld over en geschaafd aan de samenwerkingsakkoorden en de wetteksten van de Lambermont-akkoorden.

De VU doet eerdere mediaberichten, waarin gesteld wordt dat de partij definitief groen licht heeft gegeven voor Lambermont, echter af als voorbarig.

Conform haar eerdere beslissingen, velt de partijraad van de VU op 21 april een definitief oordeel over de akkoorden. De teksten die dan voorliggen zullen beoordeeld worden aan de hand van 3 criteria:

(a) de correcte omzetting van de Hermes- en Lambermontakkoorden;

(b) de correcte omzetting van de latere verduidelijkingen en verbeteringen zoals onder meer vervat in de notificatie van het federale kernkabinet van 16 februari jl.;

(c) de evaluatie of via bespreking in de Brusselse mini-Costa - de gegarandeerde vertegenwoordiging van de Vlamingen in Brussel voldoende is ingevuld.

Als hoogste partijorgaan, komt het alleen de partijraad toe om een definitief oordeel te vellen op basis van het geheel van de teksten en resultaten. Vermits sommige criteria nog zonder voorwerp zijn, is elke uitspraak over het uiteindelijke stemgedrag van de VU in het federaal parlement louter voorbarig. Ondertussen volharden de VU-vertegenwoordigers in hun pogingen om een zo verregaand mogelijk resultaat uit de brand te slepen.

Auteur:
VU-nationaal