Politiek Essay 'Een nieuwe lente' gepresenteerd

GroenLinks Tweede-Kamerfractie Nieuwsbrief 23 maart 2001 10:52

'Een nieuwe lente' gepresenteerd

(23 maart 2001)

Twaalf wethouders van CDA en GroenLinks hebben vandaag het politieke essay 'Een nieuwe lente' aangeboden aan Jaap de Hoop Scheffer en Paul Rosenmöller. De wethouders hebben elkaar gevonden in hun ongenoegen over het dominante denken in het openbaar bestuur 'met zijn onmiskenbare nadruk op een terugtredende overheid, privatisering en marktwerking'. Als lokale bestuurders die dagelijks met de problemen van de moderne samenleving in de weer zijn, kunnen zij daar steeds minder mee uit de voeten.

In hun essay gaan zij niet alleen in op de schaduwkanten van deze eenzijdige bestuurlijke orientatie met haar 'flitsende bedrijfskundige krachttermen'; belangrijker is dat de wethouders vanuit hun ervaringen op zoek gaan naar een manier van politiek bedrijven die met deze 'trefwoorden van de jaren negentig' breekt. 'We moeten een weg durven inslaan die wij bij gebrek aan een heldere aanduiding "werk maken van samenleven" noemen.'

Klik op hier voor de volledige tekst van het essay.